سلامت

آزمایش آهن چیست؟

چرا آنها مورد نیاز هستند و چه چیزی باید انتظار داشت

آهن یک ماده معدنی ضروری است که بدن شما برای پشتیبانی از عملکردهای متعددی از جمله تشکیل گلبول های قرمز و تولید هموگلوبین به آن نیاز دارد.(بخشی از گلبول های قرمز که اکسیژن را از طریق بدن منتقل می کند). آزمایش خون آهن به ارزیابی میزان مناسب آهن در بدن برای پشتیبانی از این عملکردها کمک می کند.

اگر پزشک شما نگران است که آهن بدن شما بسیار کم یا زیاد باشد، ممکن است به شما توصیه شود که یک یا چند آزمایش آهن انجام دهید. برخی آهن خون را بررسی می کنند، در حالی که برخی دیگر نشانه های آهن را در سلول ها و بافت ها بررسی می کنند.

این مقاله به انواع مختلف آزمایش‌های آهن که یک ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی ممکن است سفارش دهد و زمان و چرایی استفاده از آنها می‌پردازد. سپس شما را در مورد آنچه در آزمایشات دخیل است، از جمله نحوه تفسیر نتایج، راهنمایی می کند.

هدف از آزمایش آهن

آهن یک ماده معدنی ضروری است، به این معنی که بدن شما نمی تواند آن را بسازد. شما باید آهن را از غذا یا در صورت نیاز با مکمل های آهن دریافت کنید.

آزمایش‌های آهن، مواد مختلف خون را اندازه‌گیری می‌کنند تا بررسی کنند که آیا سطح آهن در بدن خیلی زیاد است یا خیلی پایین. این آزمایش‌ها همچنین می‌توانند بررسی کنند که آیا به درمان‌های مورد استفاده برای افزایش یا کاهش سطح آهن در بدن پاسخ می‌دهید یا خیر.

آهن خیلی کم

آزمایش‌های آهن اغلب برای بررسی اینکه آیا سطح آهن خیلی پایین است یا خیر، استفاده می‌شود که منجر به وضعیتی به نام کم‌خونی فقر آهن می‌شود . کم خونی کاهش تعداد گلبول های قرمز یا میزان هموگلوبین خون است. در کم خونی فقر آهن، کم خونی ناشی از کمبود آهن است.

دلایل زیادی برای بروز کم خونی فقر آهن وجود دارد، از جمله: 3

  • کمبود آهن در رژیم غذایی شما
  • از دست دادن خون، از جمله خونریزی شدید قاعدگی و خونریزی گوارشی
  • ناتوانی در جذب آهن از غذا در روده، مانند بیماری سلیاک یا جراحی کاهش وزن
  • بارداری
  • کرم های انگلی

آهن خیلی زیاد

وجود آهن بیش از حد در خون به عنوان اضافه بار آهن شناخته می شود . این یک وضعیت جدی است که در آن آهن اضافی به اندام ها رسوب می کند که ممکن است به اندام هایی مانند کبد و قلب آسیب برساند. 4

علل اضافه بار آهن عبارتند از:

  • مصرف بیش از حد آهن (معمولاً به دلیل استفاده بیش از حد از مکمل های آهن)
  • تزریق خون
  • همولیز(پارگی گلبول های قرمز به دلیل عفونت، مشکلات مغز استخوان ، برخی بیماری های خودایمنی یا شرایط ژنتیکی مانند بیماری سلول داسی شکل )
  • هموکروماتوز(یک اختلال ارثی نادر که در آن آهن تا سطوح مضر تجمع می یابد)

دلایل دیگر

بسیاری از شرایط می توانند علائم کم خونی فقر آهن و اضافه بار آهن را تقلید کنند

آزمایش آهن ممکن است برای رد سایر انواع کم خونی، از جمله کم خونی ناشی از کمبود ویتامین ، کم خونی التهابی ، و کم خونی آپلاستیک (ناشی از نارسایی مغز استخوان) استفاده شود.

آزمایش آهن می تواند اضافه بار آهن را از شرایطی با علائم مشابه، مانند بیماری کبد چرب ، هپاتیت ویروسی ، هپاتیت خودایمنی و تالاسمی بتا متمایز کند.(یک اختلال ژنتیکی خون).

خلاصه

آزمایش آهن برای بررسی اینکه آیا سطح آهن در بدن خیلی زیاد است (بیش از حد آهن) یا خیلی کم (که منجر به کم خونی فقر آهن می شود) استفاده می شود. آنها همچنین می توانند شرایطی با علائم مشابه را رد کنند یا ببینند که آیا درمان های مورد استفاده برای درمان اضافه بار آهن یا کم خونی فقر آهن موثر است یا خیر.

انواع آزمایش آهن

چندین آزمایش مختلف برای ارزیابی وضعیت آهن در بدن شما وجود دارد. همه آنها اطلاعات کمی متفاوت را ارائه می دهند. ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی شما اغلب بیش از یکی از این آزمایش‌ها را از یک بار خون‌گیری سفارش می‌دهد.

آزمایش های مختلف مورد نیاز است زیرا حرکت آهن در بدن پیچیده است. بیشتر آهن موجود در خون به پروتئینی به نام ترانسفرین متصل می شود . در داخل سلول ها، آهن به پروتئینی به نام فریتین متصل می شود که مقداری از آن در خون آزاد می شود. 1

تست‌های مختلفی وجود دارد که این پویایی‌ها را منعکس می‌کنند و به مشخص کردن علت اصلی یک مشکل کمک می‌کنند. این موارد عبارتند از: 1

  • آهن سرم : برای اندازه گیری مقدار کل آهن در خون استفاده می شود
  • فریتین سرم : برای تعیین اینکه آیا مقدار کل آهن خیلی کم یا خیلی زیاد است استفاده می شود
  • ترانسفرین سرم : برای اندازه گیری میزان ترانسفرین در خون استفاده می شود
  • ظرفیت اتصال کل آهن (TIBC) : برای نشان دادن مقدار زیادی ترانسفرین برای حمل آهن استفاده کنید
  • آزمایش اشباع ترانسفرین : برای تعیین درصد ترانسفرین که با آهن “پر شده است” استفاده می شود.
  • پروتئین گیرنده ترانسفرین (TRP) : برای اندازه گیری تعداد پروتئین هایی که به آهن متصل می شوند استفاده می شود.

بر اساس یافته‌ها، آزمایشگاه می‌تواند توضیح دهد که چرا سطح آهن غیرطبیعی است. در برخی موارد، یک آزمایش منفرد، مانند فریتین سرم، می تواند کم خونی ناشی از فقر آهن را تشخیص دهد. 5

اما بیشتر اوقات، ترکیبی از آزمایشات مورد نیاز است. این آزمایش‌ها با هم می‌توانند بینش‌هایی را ارائه دهند که ممکن است آزمایشگاه را در جهتی کاملاً متفاوت راهنمایی کند.

خلاصه

انواع مختلفی از آزمایش های آهن وجود دارد که اطلاعات کمی متفاوت را به دست می دهند. بر اساس یافته‌های آزمایش‌های ترکیبی، آزمایشگاه می‌تواند توضیح دهد که چرا سطح آهن خیلی بالا یا خیلی کم است.

خطرات و موارد منع مصرف

در صورت وجود، خطرات کمی در ارتباط با آزمایش خون آهن وجود دارد. اینها آزمایشات اساسی هستند که نیاز به خونگیری ساده دارند. ممکن است خونریزی یا کبودی خفیف در محل خونگیری وجود داشته باشد. عفونت نادر است.

اگر شرایط پزشکی دارید که با لخته شدن خون تداخل دارد، مانند هموفیلی ، قبل از برنامه ریزی آزمایش با پزشک خود صحبت کنید. همچنین در صورت مصرف داروهای رقیق کننده خون مانند کومادین (وارفارین) یا پلاویکس (کلوپیدوگرل) ممکن است در معرض خطر خونریزی بیش از حد باشید . 2

خلاصه

در صورت وجود، خطرات کمی در ارتباط با آزمایش خون آهن وجود دارد. خونریزی یا کبودی خفیف می تواند در نتیجه خون گیری رخ دهد.

قبل از آزمون

حتماً قبل از انجام آزمایش آهن در مورد تمام داروها یا مکمل هایی که مصرف می کنید به پزشک خود اطلاع دهید زیرا ممکن است برخی از آنها با نتایج تداخل داشته باشند.

محل

خونگیری ممکن است در یک بیمارستان، یک کلینیک سرپایی یا یک مطب ارائه دهنده سلامت انجام شود. در بیشتر موارد، آزمایش‌ها توسط بیمه شما پوشش داده می‌شوند، اما بررسی قبل از آن با بیمه‌گرتان ضرری ندارد. ممکن است لازم باشد قبل از انجام آزمون مدارک را پر کنید.

غذا و نوشیدنی

ممکن است پزشک از شما بخواهد که قبل از انجام آزمایش آهن روزه بگیرید. در این صورت، معمولاً از شما خواسته می شود تا 12 ساعت قبل از آزمایش چیزی نخورید یا ننوشید. آب معمولاً خوب است. 3

در طول آزمون

برای انجام آزمایش خون آهن، یک متخصص مراقبت های بهداشتی نیاز به نمونه خون دارد. پس از انتخاب ورید، معمولاً در بازو، پوست با یک سواب ضد عفونی کننده تمیز می شود. سپس، یک تورنیکت در بالای محل خونگیری، معمولاً بالای بازو، اعمال می شود.

ممکن است از شما خواسته شود که در حالی که یک پرستار یا یک تکنسین به نام فلبوتومیست، مشت خود را فشار دهید.یک سوزن را وارد رگ می کند. این معمولا فقط برای یک لحظه درد دارد. نمونه برداری نباید بیش از چند دقیقه طول بکشد.

بعد از آزمون

پس از برداشتن نمونه، یک بانداژ کوچک روی زخم اعمال می شود. معمولاً می توانید فوراً به فعالیت های عادی خود بازگردید.

اگر بعد از خون‌گیری احساس سرگیجه می‌کنید، ممکن است لازم باشد قبل از رفتن به بقیه روز، مدتی بنشینید یا چیزی برای خوردن یا نوشیدن داشته باشید.

خلاصه

آزمایش آهن شامل یک خون گیری ساده است. معمولاً از شما خواسته می شود 12 ساعت قبل ناشتا باشید. در مورد هر دارو یا مکملی که مصرف می کنید به پزشک خود بگویید زیرا برخی از آنها می توانند با نتایج تداخل داشته باشند.

تفسیر نتایج

نتایج آزمایش‌های خون آهن معمولاً ظرف یک یا دو روز در دسترس است، اما در صورت انجام سایر آزمایش‌های خون ممکن است بیشتر طول بکشد. 2

مطالعات آهن باید در زمینه سلامت کلی افراد، از جمله سن، جنس، سابقه پزشکی، وضعیت بارداری و سایر شرایط سلامتی که ممکن است داشته باشند، تفسیر شود.

پیگیری

می‌خواهید نتایج آزمایش‌ها را با ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی خود در میان بگذارید تا معنای آنها را بفهمید. در برخی موارد، آزمایشات برای احتیاط انجام می شود و به شما گفته می شود که همه چیز خوب است.

در مواقع دیگر، آزمایشات ممکن است برای تشخیص وضعیت سلامتی و تجویز درمان فوری کافی باشد. در مواقع دیگر، قبل از تجویز درمان، به بررسی بیشتر نیاز است. 1

به عنوان مثال، اگر کم خونی فقر آهن تشخیص داده شود ، ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما ممکن است ادامه دهد و مکمل های آهن را برای بالا بردن سطح آهن شما تجویز کند. این معمولاً در صورتی اتفاق می‌افتد که شما عوامل خطر کم‌خونی فقر آهن را داشته باشید – مانند گیاهخوار بودن در رژیم غذایی کم آهن – و هیچ علامت دیگری جز خستگی وجود ندارد.

اگر علت کم خونی فقر آهن نامشخص باشد، ممکن است آزمایش های دیگری تجویز شود. این ممکن است شامل آزمایش هایی برای بررسی خونریزی گوارشی، مانند آزمایش مدفوع یا آندوسکوپی (قرار دادن یک محدوده فیبر نوری انعطاف پذیر در دهان یا راست روده) باشد. آزمایش خون می تواند برای بررسی بیماری سلیاک استفاده شود، در حالی که بررسی مدفوع شما ممکن است وجود کرم های انگلی را نشان دهد. 1

به طور مشابه، اگر آهن بیش از حد وجود داشته باشد، ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما ممکن است آزمایشات ژنتیکی و بیوپسی کبد (استخراج نمونه بافت کبد) را در صورت مشکوک به هموکروماتوز تجویز کند. این امر به ویژه در صورت وجود سابقه خانوادگی این بیماری صادق است. 6

خلاصه

در برخی موارد، آزمایش آهن به تنهایی می تواند کم خونی فقر آهن یا اضافه بار آهن را تشخیص دهد. اما اغلب، آزمایش‌های اضافی برای شناسایی علت اصلی مورد نیاز است.

خلاصه

آزمایش آهن مجموعه ای از آزمایشات مختلف است که برای بررسی سطح آهن در خون شما استفاده می شود. داشتن آهن بسیار کم یا زیاد می تواند باعث مشکلات سلامتی شود.

آزمایش آهن می تواند به تشخیص کم خونی فقر آهن ناشی از کمبود آهن در خون کمک کند. آنها همچنین اضافه بار آهن را تشخیص می دهند که در آن آهن بیش از حد می تواند در اندام ها جمع شود و باعث آسیب شود.

آزمایش آهن شامل یک خون گیری ساده پس از یک دوره ناشتا بودن است. بر اساس ارزیابی آزمایش‌های مختلف – که برخی از آن‌ها آهن را در خون و برخی دیگر آهن را در بافت‌ها و سلول‌ها بررسی می‌کنند – آزمایشگاه می‌تواند توضیح دهد که چرا سطح آهن غیرطبیعی است.

سخنی از خالق

تفسیر نتایج مطالعات آهن می تواند دشوار باشد، حتی برای ارائه دهندگان سلامت با تجربه. به همین دلیل است که اگر یک یا حتی چند نتیجه آزمایش غیرطبیعی باشد، نباید بدترین را تصور کنید. برای درک اینکه چرا آزمایش ها انجام می شوند و معنی آنها چیست، صبر و حوصله و پرسیدن هر تعداد سؤال مهم است.

همچنین ایده خوبی است که یک نسخه از نتایج آزمایشگاه خود را نگه دارید. در صورت نیاز به آزمایش بیشتر، این یک نقطه مقایسه را در اختیار شما قرار می دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا