کسب و کار

چگونه برای کسب یک استارتاپ آماده شویم

چگونه برای کسب یک استارتاپ آماده شویم

فروش استارت آپ شما کار آسانی نیست. دانستن اینکه چگونه استارتاپ خود را برای فرآیند خرید آماده کنید، می تواند تفاوت واقعی در سفر شما ایجاد کند.

two hands connecting puzzle pieces

وقتی خریدها به درستی انجام شوند، می‌توانند هم برای خریدار و هم برای فروشنده مفید باشند. فروش استارت‌آپ می‌تواند به بنیان‌گذاران جدید کمک مالی کند و به آن‌ها اجازه دهد تا کسب و کار خود را گسترش دهند یا سرمایه‌گذاری‌های جدید را سریع‌تر بسازند.

در همین حال، کسانی که کسب‌وکاری با وضعیت مالی قوی و خط تولید قوی به دست می‌آورند می‌توانند به منابع جدید و استعدادهای برتر و همچنین فرصت گسترش به بازارهای جدید دسترسی پیدا کنند.

خرید استارتاپ چیست؟

خرید استارتاپ به فرآیند خرید یک شرکت توسط مالک جدید اشاره دارد. معمولاً استارت‌آپ‌های کوچک‌تر توسط شرکت‌های بزرگ‌تر و معتبرتر خریداری می‌شوند – به صورت نقدی یا با سهام.

فروش استارت‌آپ‌ها از فرآیندی مشابه فروش کسب‌وکارهای مستقر پیروی می‌کند. با این حال، از آنجایی که استارت آپ ها اغلب سابقه تجاری قابل توجهی ندارند، پیدا کردن خریداران ممکن است سخت تر باشد. تقریباً این روند به این صورت است:

  • مالک تصمیم می گیرد راه اندازی را بفروشد
  • کسب و کار به صورت داخلی سازماندهی می کند تا برای فروش آماده شود—این شامل مستندسازی نیز می شود
  • سیستم‌ها و فرآیندها، مرتب کردن کتاب‌ها
  • مدیران تجاری برای شناسایی خریداران بالقوه تلاش می کنند
  • مالک پیشنهادات را درخواست و بررسی می‌کند
  • زمانی که مالک خریدار بالقوه ای را انتخاب کرد، مذاکرات انجام می شود
  • وقتی همه چیز درست شد و هر دو طرف از شرایط فروش راضی بودند، می‌توانند شروع به بستن معامله کنند

دلایل کسب راه اندازی

دلایل مختلفی وجود دارد که ممکن است خریدار بخواهد یک استارتاپ بخرد:

به دست آوردن IP: استارت‌آپ‌ها را می‌توان به خاطر مالکیت معنوی (IP) آن‌ها به دست آورد، که فرآیندها و ایده‌های منحصربه‌فردی را که زیربنای یک کسب‌وکار استارت‌آپ هستند را پوشش می‌دهد. با این حال، معاملات IP می‌تواند از نظر قانونی پیچیده باشد، به دلیل حجم اسناد مورد نیاز برای رفع ترس از تخلفات پس از فروش.

حذف رقابت: در برخی موارد، استارت‌آپ شما و خریدار از محصول/خدمات و پایگاه مشتری یکسانی برخوردارند و کسب کسب‌وکار شما رقیب را حذف می‌کند و تعداد مشتریان آن‌ها را افزایش می‌دهد. تصاحب اینستاگرام توسط غول رسانه های اجتماعی فیس بوک نمونه خوبی است.

گسترش پایگاه محصول: شما و خریدار پایگاه مشتری یکسانی دارید، اما محصول یا خدمات متفاوتی را ارائه می‌دهید که به نظر مشتریان جذاب است. یک مثال می تواند خرید HubSpot از Hustle باشد.

استخدام acqui: گاهی اوقات خریداران عمدتاً به تیمی که استارت‌آپ را تشکیل می‌دهد علاقه دارند – در این صورت معامله عمدتاً بر حفظ استعدادهای برتر متمرکز است. این معامله معمولاً به عنوان “اجاره کسب شده” نامیده می شود و معمولاً توسط دو شرکتی که قبلاً با هم کار کرده اند منعقد می شود.

معمولاً، یک شرکت بزرگتر به دنبال عقد قراردادهای استخدامی برای جذب تیم های یکپارچه با استعداد با کیفیت است.

چگونه استارت آپ خود را برای خرید آماده کنیم

روی رشد تمرکز کنید

اگرچه آماده‌سازی استارت‌آپ‌تان برای کسب یک شغل تمام‌وقت است،  ضروری است که کسب‌وکار خود را طبق معمول ادامه دهید. تمرکز تمام انرژی خود روی فروش احتمالی ممکن است منجر به ضربه زدن به عملیات اصلی شود – که می تواند خریداران را از بین ببرد.

پیشنهادهای اکتساب تا زمانی که همه روی خط نقطه چین امضا نکنند، مشخص نمی‌شوند. در عین حال، به گسترش کسب و کار خود ادامه دهید و روی دستیابی به اهداف تجاری خود تمرکز کنید.

3D growth chartکتاب های خود را مرتب کنید

با بخش حقوقی، منابع انسانی، و امور مالی خود مشورت کنید تا مطمئن شوید که تمام کارهای اداری درست است. خریداران کسب و کار شما را بررسی می کنند و به دنبال مغایرت می گردند.

مطمئن شوید که مجوزها و مجوزها از نظر قانونی به روز هستند، قراردادها با مشتریان و فروشندگان ایمن هستند، غرامت کارکنان دقیق است، مالیات ها به موقع پرداخت می شود، و صورت های مالی را می توان بدون هیچ گونه پرچم قرمز ارائه کرد.

حرفه‌ای‌ها را برای بررسی دقیق استخدام کنید

استخدام افراد حرفه‌ای با تجربه برای انجام بررسی‌های لازم، که مستلزم بررسی کامل مسائل احتمالی است که ممکن است بر کسب‌وکار و فروش قریب‌الوقوع آن تأثیر بگذارد، می‌تواند مفید باشد. این ممکن است شامل داشتن یک استارتاپ مستقل و همچنین تهیه اسناد مالی باشد. خدماتی که استخدام می کنید ممکن است شامل موارد زیر باشد: 

  • شرکت‌های ارزش‌گذاری: برای ارزیابی ارزش خود به‌عنوان یک استارت‌آپ، کسب‌وکارتان را به‌طور مستقل ارزیابی کنید. این به شما کمک می کند تا قیمت پیشنهادی معقولی را برای فروش تعیین کنید و به خریداران ایده ای درباره آنچه در هنگام ارسال پیشنهادات باید انتظار داشته باشند، می دهد.
  • تیم‌های حقوقی: یک تیم حقوقی مسئول قراردادها و اسناد قانونی است که خریدار ممکن است درخواست کند و همچنین ارتباط با تیم حقوقی خریدار. همچنین ممکن است بخواهید یک مشاور حقوقی متخصص در تملک برای به دست آوردن بینش در مورد فرآیند استخدام کنید.
  • خدمات مالی/حسابداری: این تیم برنامه‌های زمانی مالی، صورت‌حساب‌های پیش‌فرم، گزارش‌های درآمد و هر گزارش یا صورت دیگری که سلامت مالی شرکت را منعکس می‌کند تهیه می‌کند. . حتی اگر یک کارمند حسابداری داخلی دارید، مقدار کار اضافی مورد نیاز برای آماده سازی کسب و کار شما برای خرید ممکن است بسیار زیاد باشد و منجر به اشتباهات پرهزینه شود.

خریداران را شناسایی کنید و پیشنهادات را درخواست کنید

اولین قدم در شناسایی خریداران بالقوه برای راه اندازی شما، ایجاد نمایه خریدار است. با فهرست کردن ویژگی‌هایی که می‌خواهید در یک خریدار شروع کنید، مانند اینکه در چه صنعتی هستند، سبک مدیریتی، ارزش خالص یا موقعیت مکانی آن‌ها.

گام بعدی یافتن خریداران بالقوه ای است که با این معیارها مطابقت دارند. می‌توانید از منابع آنلاین مانند پایگاه‌های اطلاعاتی، وب‌سایت‌ها و پلت‌فرم‌های رسانه‌های اجتماعی برای یافتن شرکت‌هایی که ممکن است متناسب با نمایه خریدار شما باشند، استفاده کنید.

اگر شما یک استارت آپ با پشتوانه سرمایه گذاری هستید، می توانید با سرمایه گذاران، هیئت مدیره و/یا هیئت مشاوران خود شروع کنید. آنها تقریباً مطمئناً شبکه ای از خریداران واجد شرایط خواهند داشت.

وقتی زمان مناسب است، از این خریداران بالقوه پیشنهاد بخواهید. می توانید سعی کنید از طریق شبکه شخصی با شما تماس بگیرید یا برای ارجاع به شبکه خود مراجعه کنید.

وقتی چند رقیب جدی داشتید، شرکت و افرادی را که با آنها سر و کار دارید بررسی و بررسی کنید. برای اطمینان از یک فرآیند روان، مطمئن شوید که برای آماده شدن موارد زیر را انجام می دهید:

  • مجموعه ای قوی از کتاب های مالی و حسابرسی شده تهیه کنید
  • یک برنامه کلامی مؤثر و کتاب پیشنهادی ایجاد کنید که منافع را به خریدار منتقل کند 
  • نمایندگی درستی داشته باشید (به عنوان مثال، “وکیل بالا”). با نماینده قانونی مناسب وارد مذاکره شوید تا مطمئن شوید که هیچ مشکل ایالتی یا فدرال در خرید وجود ندارد
  • نمایندگی مالیاتی حرفه ای موثری داشته باشید. آخرین چیزی که می‌خواهید این است که با یک صورت‌حساب مالیاتی هنگفت مواجه شوید – یا بدتر از آن، جریمه‌ها یا جریمه‌هایی چون فرمی وجود داشت که شما به درستی ثبت نکرده‌اید یا مالیاتی که پرداخت نکرده‌اید
  • پیشنهاد شراکت یا معاملات آزمایشی برای نشان دادن اینکه چگونه استارتاپ شما می تواند با کسب و کار خود سازگار باشد

woman-interviewing-buyer-zoom

با پیشنهاد خرید راه اندازی چه باید کرد

وقتی پیشنهادی در دست دارید، مذاکرات می‌تواند آغاز شود. هنگام ارزیابی پیشنهاد خرید، همه جزئیات را بررسی کنید و اطمینان حاصل کنید که شرایط، شرایط و انتظارات مشخص شده است.

نیازهای مالی خود و همچنین ارزش منحصر به فرد کسب و کار خود را در نظر بگیرید. از مشاوران حقوقی، مالیاتی و تجاری خود بخواهید این پیشنهاد را بررسی کنند و بازخورد دقیقی به شما بدهند.

لازم نیست به اولین پیشنهادی که دریافت می‌کنید، بله بگویید – و از مذاکره (یا حتی کناره‌گیری) نترسید اگر معامله انتظارات شما را برآورده نمی‌کند. اغلب اوقات، خریداران جدی این وظیفه را بر عهده می گیرند که در نیمه راه با شما ملاقات کنند و پیشنهاد بهتری به شما ارائه دهند.

از مذاکره نترسید

به خاطر داشته باشید که هر مرحله از فرآیند خرید استارتاپ یک مذاکره است. قبل از ورود به آن، یک استراتژی محکم در جای خود داشته باشید.

ابتدا، یک BATNA (بهترین جایگزین برای توافق نامه مذاکره) ایجاد کنید. BATNA به سادگی گزینه ای است که می توانید در صورت شکست مذاکرات از آن استفاده کنید و با آن احساس راحتی کنید. نمونه‌هایی از BATNAهای جامد می‌تواند شامل پیشنهادهای خریداران دیگر یا یک IP ارزشمند باشد که می‌تواند با هزینه‌ای قابل توجه به شخص ثالث مجوز داده شود.

اگر خریداران شما می‌دانند که BATNA دارید، می‌تواند اهرم شما را بهبود بخشد. بهترین BATNA شما ممکن است به سادگی تمایل به کنار رفتن از یک معامله برای اطمینان از سلامت و رشد پتانسیل شرکت شما باشد.

ارزش‌ها و فرهنگ خریدار را درک کنید

با ارزش ها و فرهنگ خریدار بالقوه آشنا شوید. تا حد امکان درباره شرکت و ماموریت، چشم انداز و اهداف آن بیاموزید تا اطمینان حاصل کنید که تناسب خوبی بین هر دو نهاد وجود دارد.

اگر در مورد سازگاری راه اندازی شما با عملیات خریدار شک دارید، بهتر است به دنبال خریداران بالقوه دیگر باشید.

کارمندان خود را نشان دهید

دو مکتب فکری در مورد رسیدگی به کارمندان هنگام آماده شدن برای فروش وجود دارد. یکی از گزینه ها این است که این روند تا زمان نهایی شدن مذاکرات مخفی بماند. از طرف دیگر، می‌توانید در ابتدای فرآیند به طور شفاف با شرکت خود تماس بگیرید.

employee-meetingآنتن در Unsplash

کارمندان بخش مهمی از موفقیت شما هستند، بنابراین همراهی آنها با هر گونه تغییر احتمالی در اوایل می تواند مفید باشد. هر زمان که تصمیم به اعلام این خبر می‌گیرید، مطمئن شوید که نگرانی‌های مربوط به امنیت شغلی، تغییرات دستمزد، و سایر جزئیات مهم در رابطه با کسب را برطرف کرده‌اید.

مراحل نهایی

در طول مراحل نهایی مذاکره، خریدارانی که در فهرست نهایی شما قرار گرفته‌اند احتمالاً پیشنهادی شفاهی به شما می‌دهند، نامه پیشنهادی رسمی برای شما ارسال می‌کنند یا از معامله خارج می‌شوند.

هیچ مدت زمان استانداردی برای مذاکرات وجود ندارد. بسته به اینکه معامله دارای پیچیدگی های زیادی باشد (مانند مالکیت معنوی، قراردادهای مشاوره، تعداد مکان ها، املاک و مستغلات، ممکن است یک یا دو هفته کوتاه باشد، یا چندین هفته، حتی ماه ها ادامه یابد). و غیره)

وقتی از قیمت خرید پیشنهادی و ساختار معامله راضی بودید، سپس می‌توانید خریدار مورد نظر خود را انتخاب کنید و یک نامه تعهد (LOI) را امضا کنید، که پیشنهاد رسمی برای خرید استارت‌آپ شما است.

شما ممکن است تصمیم بگیرید که به صورت شفاهی در مورد قیمت و شرایط فروش با خریدار توافق کنید و سپس قبل از انجام مذاکرات به مرحله LOI بروید، که نشان دهنده قطع ارتباط با سایر خریداران بالقوه است.

به طور کلی، آماده‌سازی استارت‌آپ خود برای خرید نیازمند تلاش زیادی است. اما با کسب کمک حرفه ای، ایجاد اهداف کسب روشن، و مرتب نگه داشتن کتاب های خود، می توانید از روند فروش روان اطمینان حاصل کنید.

HubSpot for Startups

منبع:hubspot

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا