کسب و کار

نحوه محاسبه بهای تمام شده کالاهای فروخته شده در کسب و کار شما

نحوه محاسبه بهای تمام شده کالاهای فروخته شده در کسب و کار شما

هر کسب و کاری که محصولات می فروشد باید COGS یا هزینه کالاهای فروخته شده خود را بداند.

calculator to find cost of goods sold

چرا؟ به زبان ساده، این یک چرخ دنده مهم در چرخ سلامت مالی شما است. این یکی از بزرگترین شاخص های درآمد، سود و پایداری کسب و کار است. شما همچنین باید COGS را محاسبه کنید تا آن را به عنوان هزینه کسب و کار در مالیات خود بنویسید.

اگر اولین چیز را در مورد حسابداری نمی دانید ، نگران نباشید در این پست وبلاگ، ما بیشتر به این خواهیم پرداخت که بهای تمام شده کالای فروخته شده چیست و چرا اهمیت دارد، به فرمول بهای تمام شده کالاهای فروخته شده می پردازیم و نکاتی را برای بهینه سازی هزینه کالاهای فروخته شده در کسب و کارتان به شما ارائه می دهیم.< /p>

Download Now: Free Cost of Goods Sold Calculator

هزینهکالای فروخته شده چقدر است؟

COGS یک میزان سنجش کسب و کار و فروش است که ارزش را تعیین می کند موجودی فروخته شده (و ایجاد شده، اگر سازنده هستید) در یک زمان خاص. این فرمول تمام هزینه‌هایی را که مستقیماً با موجودی شما مرتبط است، از جمله مواد خام، حمل‌ونقل، ذخیره‌سازی و نیروی کار مستقیم برای تولیدکنندگان بررسی می‌کند.

از آنجایی که COGS به صاحبان کسب و کار می گوید که هزینه خرید محصولات شما چقدر است، این عدد مستقیماً به سود و درآمد بستگی دارد. به عنوان مثال، اگر COGS شما برابر یا کمتر از درآمد شما برای آن دوره باشد، به این معنی است که شما یکنواخت شده اید یا پول خود را از دست داده اید و سودآور نیستید.

برای معیار، کسب‌وکارها باید به COGS خود برای یک دوره زمانی خاص (یک روز، یک چهارم، یک سال، و غیره) نگاه کنند و آن را با یک دوره زمانی متفاوت با همان مدت مقایسه کنند تا ببینند فروش چگونه تغییر کرده است.

فرمول هزینه کالاهای فروخته شده

برای محاسبه COGS، این فرمول ساده را دنبال کنید: بهای تمام شده کالای فروخته شده = موجودی اولیه + موجودی خریداری شده – موجودی نهایی

بنابراین، بیایید تصور کنیم که اعداد فصلی خود را خرد می کنید. شما Q4 را با 50,000 دلار موجودی شروع کردید و 25,000 دلار اضافی موجودی خریداری کردید تا با تقاضای تعطیلات مطابقت داشته باشید. در پایان سه ماهه، 20000 دلار موجودی باقی مانده است.

COGS = 50,000 دلار + 25,000 دلار – 20,000 دلار

در این مورد، COGS شما برای سه ماهه به 55000 دلار می رسد. محاسبه COGS بسته به اینکه سازنده یا خرده‌فروش هستید متفاوت است، بنابراین بیایید هر دو را بررسی کنیم تا همه چیز روشن شود.

فرمول هزینه کالاهای فروخته شده برای خرده فروشان

اگر واسطه یا خرده فروش هستید، COGS نسبتاً ساده است. COGS را به عنوان تمام هزینه های مرتبط با خود موجودی در نظر بگیرید. در اینجا مواردی وجود دارد که می توانید در COGS قرار دهید:

  • هزینه مستقیم محصولات
  • مالیات بر فروش
  • حمل و نقل
  • انبارداری و ذخیره سازی
  • برچسب گذاری و بسته بندی محصول

هزینه‌های مرتبط با سربار، مانند نیروی کار، نرم‌افزار اداری، بازاریابی، و ارسال به مشتریان، نمی‌توانند به عنوان COGS طبقه‌بندی شوند.

فرمول هزینه کالاهای فروخته شده برای تولیدکنندگان

تولیدکنندگان محصول رویکرد پیچیده تری برای محاسبه COGS دارند. مواد خام و سربار کارخانه یا انبار شما همه در هزینه تولید شما نقش دارند، از جمله:

  • مواد اولیه و قطعات
  • کار برای تولید و انبارداری
  • بسته بندی و برچسب زدن
  • سربار کارخانه، از جمله هزینه های تجهیزات و ساختمان

مانند خرده فروشان، تولیدکنندگان باید هزینه های اداری خاصی را از COGS حذف کنند. هزینه‌های ساختمان، به‌ویژه، می‌تواند دشوار باشد، زیرا برخی از هزینه‌ها، اما همه هزینه‌ها را نمی‌توان در COGS حساب کرد. با یک حسابدار مورد اعتماد کار کنید برای راهنمایی‌های خاص مطمئن باشید که درست متوجه شدید.

ماشین حساب بهای تمام شده کالا

برای محاسبه شماره COGS خود بدون انجام مبالغ با دست، از ماشین حساب بهای تمام شده کالای فروخته شده استفاده کنید.

ماشین‌حساب معیارهای فروش HubSpot یک صفحه گسترده رایگان است که در آن می‌توانید اعداد را برای مشاهده معیارهای کلیدی خود، از جمله COGS، هزینه جذب مشتری (CAC)، میانگین نرخ برد، و نرخ حفظ مشتری وصل کنید.

Screen Shot 2019-08-07 at 9.14.18 AMاین ماشین حساب را به صورت رایگان دانلود کنید

نحوه گزارش COGS در صورتحساب درآمد

یکی از اهداف اصلی ردیابی COGS این است که بتوانید آن را از مالیات خود حذف کنید. هر بار که هزینه‌های مربوط به موجودی را متحمل می‌شوید، یک مدخل مجله ایجاد کنید در کتاب های خود با دسته بندی هزینه صحیح. وقتی یک برگ سود و زیان (P&L)، COGS شما در صورت‌حساب درآمد زیر فروش ظاهر می‌شود.< /p>

 

ژانويه

بهمن

درآمد

   

فروش

10100 دلار

12250 دلار

هزینه کالای فروخته شده

5600 دلار

5750 دلار

سود ناخالص

4500 دلار

6500 دلار

در پایان هر سه ماهه یا دوره زمانی، از نرم افزار حسابداری یا فرمول بهای تمام شده کالای فروخته شده در بالا برای محاسبه COGS استفاده کنید. برای جستجوی مفقود شدن یا سرقت، کالاهای خریداری شده، کالاهای فروخته شده و موجودی فعلی خود را دوباره تأیید کنید.

بهای تمام شده کالاهای فروخته شده نمونه

نمونه برای خرده فروشان

اجازه دهید یک کوله پشتی برای فروشگاه لوازم مدرسه را مثال بزنیم. بگویید که در ابتدای ماه کوله پشتی هایی به ارزش 10000 دلار داشتید، اما این آخرین ماه تعطیلات تابستانی است و بنابراین فروشگاه 20000 دلار کوله پشتی اضافی ذخیره می کند. در پایان ماه، آنها فقط 2000 دلار کوله پشتی برای فروش به مشتریان خود دارند.

متغیرها عبارتند از:

  • موجودی اولیه = 10000 دلار
  • موجودی خریداری شده = 20000 دلار
  • موجودی نهایی = 2000 دلار

وقت آن است که تعدادی اعداد را خرد کنید!

  • بهای تمام شده کالای فروخته شده = موجودی اولیه + موجودی خریداری شده – موجودی پایانی
  • هزینه کالای فروخته شده = 10000 دلار + 20000 دلار تا 2000 دلار
  • هزینه کالای فروخته شده = 28000 دلار

این بدان معناست که کل مبلغ قابل ردیابی مستقیم به کوله‌هایی که فروشگاه باید خرج می‌کرد 28000 دلار بود.

جایی که COGS می‌تواند برای فروشگاه‌های خرده‌فروشی و توزیع‌کنندگان لایه‌بندی شود، خطوط تولید متفاوت است. کسب‌وکارهایی مانند خواربارفروشی‌ها و فروشگاه‌های سخت‌افزار، هزاران محصول مختلف را در قفسه‌های خود دارند، بنابراین ردیابی علت بالا یا پایین رفتن COGS می‌تواند دشوار باشد.

نمونه ای برای تولیدکنندگان

بیایید تصور کنیم که به جای فروش کوله پشتی، آنها را بسازید. به همه چیزهایی که برای ساختن آن نیاز است فکر کنید: فلز برای زیپ، پارچه، پلاستیک برای محکم کردن تسمه ها، برچسب ها، و حتی ساعات کار مستقیماً قابل ردیابی تا تولید.

برای محاسبه COGS کوله پشتی خود در این مثال، باید مقدار موجودی موجودی را که در ابتدای بازه زمانی در اختیار دارید جمع آوری کنید.

بیایید بگوییم که یک دوره یک ماهه است. در اولین روز ماه، این شرکت یک موجودی اولیه از کوله پشتی‌هایی دارد که هزینه ساخت آنها از مواد و نیروی کار 1,000,000 دلار است.

در طول دوره زمانی، این شرکت یک دسته اضافی از مواد کوله‌پشتی را با هزینه 700000 دلار تولید می‌کند که به شرح زیر است:

  • 400000 دلار روی پارچه برای کوله پشتی.
  • 200000 دلار فلزی برای زیپ.
  • 50000 دلار روی پلاستیک برای محکم کردن تسمه ها.
  • 50000 دلار از دستمزد ساعتی کارگران انبار که مسئول تولید محصولات هستند.

در پایان ماه، شرکت موجودی کوله‌پشتی باقی‌مانده‌ای دارد که ساخت آنها 500000 دلار هزینه دارد.

بنابراین، اجازه دهید متغیرها را در این موقعیت شناسایی کنیم:

  • موجودی اولیه = 1,000,000 دلار
  • موجودی خریداری شده = 700000 دلار
  • موجودی نهایی = 500000 دلار

اکنون، آنها را به فرمول بهای تمام شده کالای فروخته شده وصل کنید:

  • بهای تمام شده کالای فروخته شده = موجودی اولیه + موجودی خریداری شده – موجودی پایانی
  • هزینه کالای فروخته شده = 1,000,000 دلار + 700,000 تا 500,000 دلار
  • هزینه کالای فروخته شده = 1,200,000 دلار

این بدان معناست که تعداد کل کوله‌پشتی‌های فروخته‌شده توسط سازنده در این ماه، هزینه تولید آن 1,200,000 دلار بوده است.

بهترین روشهای هزینه کالاهای فروخته شده

از آنجایی که COGS برای کسب و کار شما بسیار حیاتی است، تلاش برای بهینه سازی آن می تواند از بسیاری جهات نتیجه دهد. در اینجا چند توصیه ما برای کنترل هزینه کالاهای فروخته شده شما وجود دارد.

1. با تامین کنندگان قرارداد ببندید.

اگر شما بتوانید به صورت عمده بخرید، متعهد به یک توافق انحصاری یا امضای یک شراکت بلندمدت، تامین کنندگان اغلب مایلند در مورد قیمت چیزی که به شما می فروشند مذاکره کنند. اگر بتوانید این کار را انجام دهید، می توانید هزینه این موجودی را کاهش دهید و قیمت را برای مشتریان خود ثابت نگه دارید، در نتیجه سود بیشتری برای شما به همراه خواهد داشت و تفاوتی در قیمت یا کیفیت برای مشتریان وجود ندارد.

چیزی که دوست داریم: پیدا کردن فروشندگان مناسب و ایجاد سطحی از اعتماد و مشارکت ممکن است کمی طول بکشد. اگر موفقیت آمیز باشد، این روابط می توانند صرفه جویی زیادی برای کسب و کار شما داشته باشند.

2. COGS را بر اساس دسته بندی سازماندهی کنید.

در حالی که نگاه کردن به COGS در طول زمان، پیش‌بینی‌های واضحی از رشد و پایداری کسب‌وکار را ارائه می‌دهد، اما فرصتی برای ریزه کاری فراهم نمی‌کند. یک گزینه این است که به COGS برای یک محصول یا دسته بندی خاص نگاه کنید تا فروش را به طور خاص تری اندازه گیری کنید.

برای اجرای این تحلیل باید سازماندهی و منظم باشید. سیستمی برای طبقه بندی و سازماندهی ایجاد کنید که برای گزارش های شما کار کند.

چیزی که ما دوست داریم: سازماندهی COGS بر اساس دسته، بینش روشنی در مورد اینکه چگونه برخی کالاها به نتیجه نهایی کمک می کنند، می دهد. با این دانش، می‌توانید درباره اینکه کدام دسته از محصولات حاشیه سود سالمی دارند – و باید به طور کامل کاهش دهید، تصمیمات تجاری آگاهانه بگیرید.

3. به اتوماسیون نگاه کنید.

یکی از راه‌هایی که تولیدکنندگان می‌توانند بهای تمام شده کالاهای فروخته شده را کاهش دهند، در نظر گرفتن اتوماسیون است. سرمایه‌گذاری در ماشین‌هایی که کار را به‌جای کارگران انسانی انجام می‌دهند معمولاً مستلزم پیش‌پرداخت هنگفتی است، اما در بلندمدت، هزینه کالاهای فروخته‌شده شما می‌تواند کاهش یابد.

ابزارهای مجهز به هوش مصنوعی همچنین می‌توانند با پیش‌بینی تقاضا برای محصولات خاص برای تولیدکنندگان مفید باشند تا به آنها در تعیین میزان تولید در یک زمان کمک کند.

بدیهی است که اتوماسیون یک مسئله مهم در اقتصاد امروزی است و برای جابجایی برخی از کارگران کار بدی دارد. برای اجرای نه تنها تجزیه و تحلیل هزینه، بلکه همچنین تجزیه و تحلیلی در مورد اینکه چگونه می تواند بر تصویر کسب و کار شما به طور کلی تأثیر بگذارد، وقت بگذارید.

آنچه دوست داریم: پیاده سازی اتوماسیون راهی برای صرفه جویی در هزینه ها، ایجاد درآمد و ایجاد زیرساخت در صنعتی است که نیروی کار گران است. در یک گزارش مک کینزی، 55% از تولیدکنندگان گزارش کردند که هزینه کاهش یافته است از پیاده سازی هوش مصنوعی، و 66٪ افزایش درآمد را به دلیل هوش مصنوعی گزارش کردند.

4. کاهش ضایعات و سرقت

ضایعات و دزدی می تواند بین موجودی که خریداری می کنید و موجودی که می فروشید تفاوت ایجاد کند. کارایی را در اولویت قرار دهید و بر کارکنان نظارت کنید تا مطمئن شوید که هر قطعه از موجودی به محصول نهایی می‌رود و هر محصول نهایی به مشتری می‌رسد. این به کنترل هزینه کالاهای فروخته شده شما کمک زیادی می کند.

آنچه دوست داریم: هدر ندهید، نخواهید. با ردیابی بهای تمام شده کالاهای فروخته شده در برابر درآمدتان، می توانید تغییرات COGS خود را ردیابی کنید و در صورت وقوع ضایعات یا سرقت اقدام کنید.

5. COGS را با حاشیه سود ناخالص خود متنی کنید.

مهم است که COGS را زیر نظر داشته باشید، اما حتی بیشتر مراقب حاشیه ناخالص (GM). GM خود را با فرمول GM = (Revenue – COGS) / Revenue پیدا کنید تا متوجه شوید چه درصدی از درآمد شما به سود تبدیل می شود.

یک سلب مسئولیت رایج این است که COGS زمانی بهترین است که کم باشد. این تا حدی درست است. به هر حال، اگر بهای تمام شده کالای فروخته شده شما صفر باشد، به این معنی است که موجودی خود را بدون هیچ هزینه ای به دست آورده اید یا چیزی فروخته اید. اگر دومی باشد، هیچ سودی کسب نکرده‌اید. کاری که می خواهید انجام دهید این است که COGS را با کاهش مقداری که برای موجودی خود خرج می کنید، کاهش دهید.

چیزی که ما دوست داریم: با ایجاد زمینه COGS با GM خود، تصویر بزرگی از تأثیر هزینه کالاهای خود بر نسبت های سودآوری و جریان نقدی در کسب و کار شما.

چگونه هزینه کالاهای فروخته شده را محاسبه کنید و حاشیه سود خود را افزایش دهید

محاسبه COGS می تواند گیج کننده باشد، اما این یک گام اساسی در اندازه گیری سلامت و رشد کسب و کار شما است. ردیابی COGS می تواند به شما در نظارت بر هزینه ها، کاهش درآمد مشمول مالیات و محاسبه میزان سودآوری کسب و کار شما کمک کند.

New call-to-action

منبع:hubspot

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا