کسب و کار

نحوه قیمت گذاری یک محصول SaaS

نحوه قیمت گذاری یک محصول SaaS

مدل قیمت‌گذاری مناسب نرم‌افزار به‌عنوان سرویس (SaaS) به شما کمک می‌کند مشتریان بیشتری جذب کنید و اشتراک‌های بیشتری بفروشید و درآمد ماهیانه ماهانه را افزایش دهید.

startup founder learning how to price a saas product

با این حال، تعیین قیمت دقیق یک محصول SaaS ممکن است دشوار باشد. در این مقاله، نگاهی به چندین استراتژی قیمت گذاری SaaS خواهیم داشت تا بتوانید راهبردی را پیدا کنید که با نیازهای منحصر به فرد کسب و کار شما مطابقت دارد.

Download Now: Free Sales Pricing Strategy Calculator

فهرست محتوا

نرم‌افزار به‌عنوان سرویس یا SaaS نوعی نرم‌افزار است که به‌صورت آنلاین میزبانی می‌شود و با مدل اشتراک در بین مشتریان توزیع می‌شود. مرکز فروش SaaS است، و همچنین گوگل آنالیتیکس.

موفقیت یک محصول SaaS به یک مدل قیمت گذاری هوشمند بستگی دارد. با توجه به این موضوع، ایجاد یک برنامه قیمت گذاری خوب فکر شده بسیار مهم است.

چرا قیمت گذاری SaaS مهم است؟

در نهایت، یک SaaS با قیمت دقیق دو کار انجام می‌دهد: ارزشی برای مشتریان فراهم می‌کند و به شرکت‌ها مزیت بازار رقابتی می‌دهد.

این یک تعادل ظریف است. قیمت گذاری بیش از حد محصول شما ممکن است باعث شود مشتریان از اشتراک مجدد منصرف شوند، اما شما همچنین باید هزینه کافی برای سرپا نگه داشتن شرکت خود (و امیدواریم در حال رشد) بپردازید.

از نظر ارائه ارزش به مشتریان، ساده است. وقتی شخصی یک ماشین جدید می‌خرد، هدفش این است که مطمئن شود برای چیزی که ارزش هزینه‌اش را دارد، پرداخت می‌کند. کسب‌وکارهایی که به دنبال خرید نرم‌افزار SaaS هستند نیز همین فکر را می‌کنند. شما می خواهید آنها در مورد تصمیم خود فکر کنند و بگویند که ارزش آن را داشت. این به عنوان نسبت هزینه به ارزش شناخته می شود.

اگر مدل قیمت‌گذاری را انتخاب کنید که بهترین نسبت هزینه به ارزش را ارائه می‌کند، رقابتی در بازار پایدار خواهید بود.

قبل از اینکه در مورد برچسب قیمت واقعی که روی محصول SaaS خود قرار می دهید تصمیم بگیرید، ابتدا باید یک استراتژی قیمت گذاری الف>. سپس می‌توانید هزینه‌های SaaS را برای اشتراک‌ها و سطوح مختلف تنظیم کنید.

آیا هزینه‌های سالانه کسب‌وکار خود را محاسبه می‌کنید، سپس یک نشانه‌گذاری برای ایجاد سود مشخص (قیمت‌گذاری بر اساس هزینه) اضافه می‌کنید؟ یا به رقابت خود نگاه می کنید و قیمت خود را بر اساس آنها (قیمت گذاری بر اساس رقبا) قرار می دهید؟

نتایج یک استراتژی قیمت گذاری خوب SaaS قطع و خشک می شود. با این حال، رسیدن به این قیمت ها می تواند از استراتژی ها و مدل های قیمت گذاری مختلف ناشی شود. بیایید نگاهی به آنها در زیر بیاندازیم.

استراتژی های قیمت گذاری SaaS

1. قیمت گذاری بر اساس هزینه

قیمت گذاری مبتنی بر هزینه یک استراتژی قیمت گذاری اساسی است. سازمان‌ها مجموع هزینه‌های مرتبط با ارائه خدمات را ارزیابی می‌کنند، مانند توسعه محصول و حقوق کارکنان، و این عدد را تا یک درصد مشخص افزایش می‌دهند تا اطمینان حاصل کنند که بازده سرمایه‌گذاری‌های خود را دارند.

به عنوان مثال، اگر هزینه طراحی نرم افزار شما 100 دلار است، می توانید آن را به قیمت 125 دلار بفروشید تا مطمئن شوید که همیشه 25 درصد سود خواهید داشت.

آیا باید استراتژی قیمت گذاری SaaS مبتنی بر هزینه را اجرا کنید؟

احتمالا. این یک انتخاب مطمئن و ساده برای درک و محاسبه است. بلند کردن وسایل سنگین زیاد نیست.

با این حال، این استراتژی دارای جنبه های منفی است.

  • همیشه نمی‌توان هزینه‌ها را از قبل پیش‌بینی کرد، و هیچ راهی وجود ندارد که بدانیم آیا درآمد شما تمام هزینه‌های شما را پوشش می‌دهد یا خیر.
  • مشکلاتی ممکن است در طول مسیر ایجاد شود که برآوردهای اولیه شما را از مسیر خارج کند و در نتیجه ممکن است درآمد خود را از دست بدهید.
  • قیمت‌گذاری مبتنی بر هزینه، قیمت‌گذاری رقبا را در نظر نمی‌گیرد.

قبل از حرکت به جلو، با این ماشین حساب قیمت گذاری مبتنی بر هزینه.

price-saas-product_11

ماشین حساب قیمت گذاری مبتنی بر هزینه خود را به صورت رایگان بارگیری کنید

2. قیمت گذاری بر اساس رقبا

قیمت گذاری مبتنی بر رقبا شامل استفاده از قیمت گذاری رقبا به عنوان معیار است. قیمت محصول یا خدمات شما بالاتر، یکسان یا پایین تر از رقبا است.

این مدل یک استراتژی ارزشمند برای شرکت هایی است که نرم افزار جدید SaaS را بازاریابی می کنند. خدمات شما به اندازه کافی در بازار وجود نداشته است که مشتریان ارزش آن را تضمین کنند، بنابراین به روش دیگری برای تصرف سهم بازار. همچنین ممکن است این نرم‌افزار آنقدر جدید باشد که هنوز باید تمام هزینه‌هایی را که از ارائه خدمات متحمل می‌شوید بیاموزید.

در این مورد، استفاده از امتیازهای قیمت رقیب می تواند به شما کمک کند تعیین کنید که قیمت های شما چقدر باید باشد. شما خیلی بالا شروع نمی کنید و مشتریان را می ترسانید یا خیلی پایین نمی روید و مشتریان ارزش محصول شما را زیر سوال نمی برند.

سرویس‌های پخش جریانی اغلب از قیمت‌گذاری مبتنی بر رقبا استفاده می‌کنند. برای مثال، به برنامه های قیمت گذاری Netflix:

منبع تصویر

قیمت Hulu است بسیار نزدیک — در برخی موارد فقط یک دلار کاهش می یابد.

price-saas-product_1منبع تصویر

آیا باید استراتژی قیمت گذاری SaaS مبتنی بر رقبا را اجرا کنید؟

احتمالا. قیمت گذاری بر اساس رقبا ساده است. به وب‌سایت یک رقیب بروید و قیمت آن‌ها باید به راحتی پیدا شود.

اگر محصول خود را در جایی بین رقبای خود قیمت گذاری کنید، احتمالاً مشتریانی خواهید داشت. اما به چه قیمتی؟ چالش هایی که با این استراتژی همراه است عبارتند از:

  • بر اساس قیمت‌ها نسبت به رقبا، از استراتژی آنها استفاده می‌کنید، نه استراتژی شما.
  • شرکت‌ها با نرم‌افزار جدید عرضه می‌شوند زیرا معتقدند نرم‌افزار آنها بهترین در بازار است و از پیشنهادات رقبا ارزشمندتر است. اگر از آن‌ها به‌عنوان معیار خود استفاده می‌کنید، ممکن است خود را کوتاه بیاورید.

با این ماشین حساب قیمت گذاری مبتنی بر رقیب.

price-saas-product_18

ماشین حساب قیمت گذاری مبتنی بر رقیب خود را به صورت رایگان بارگیری کنید

3. قیمت نفوذ

قیمت گذاری نفوذ نوعی استراتژی قیمت گذاری تبلیغاتی که در آن یک شرکت به طور موقت قیمت های خود را کاهش می دهد تا به سرعت تقاضا ایجاد کند. معمولاً با یک بازه زمانی مشخص مشخص می‌شود، که ممکن است آن را به مشتریان فاش کنید یا نه.

به عنوان مثال، ممکن است محصول را با قیمت اولیه 79 دلار به مدت شش ماه ارائه دهید، سپس بی‌صدا قیمت را افزایش دهید. یا، ممکن است کارمزد محصول خود را 50% کاهش دهید، اما فقط برای 100 مشتری اول.

محدوده زمانی محدود ممکن است باعث شود مشتریان احساس کنند که نیاز به تصمیم گیری سریع دارند، که می تواند به نفع شما باشد، به خصوص اگر قیمت شما با قیمت های رقبا رقابت کند.

آیا باید استراتژی قیمت گذاری نفوذ SaaS را اجرا کنید؟

بله، اما فقط در صورتی که محصول SaaS شما جدید و تست نشده باشد. این مدل قیمت گذاری می تواند برای ایجاد اقدام فوری ارزشمند باشد. اما، در دراز مدت، به استراتژی های قیمت گذاری دیگری نیاز خواهید داشت.

در اینجا دلیل است:

  • مدل قیمت گذاری نفوذ مستمر ممکن است باعث شود مصرف کنندگان فکر کنند که سرویس شما در به دست آوردن کاربران با مشکل مواجه شده است، بنابراین آنها را وادار می کند که ارزش آن را زیر سوال ببرند.
  • قیمت پایین‌تر می‌تواند به عنوان لنگر در ذهن مشتری عمل کند، و اگر پیشنهاد اولیه را از دست داد، ممکن است در پرداخت نرخ افزایش‌یافته مردد باشد.

استفاده از مدل قیمت‌گذاری نفوذی می‌تواند مفید باشد، اما باید به عنوان پیش‌درآمدی برای یک استراتژی قیمت‌گذاری قوی‌تر و تثبیت‌شده‌تر در نظر گرفته شود.

با این ماشین حساب قیمت نفوذ.

price-saas-product_19

ماشین حساب قیمت نفوذ خود را به صورت رایگان بارگیری کنید

4. < /a>قیمت‌گذاری مبتنی بر ارزش

قیمت‌گذاری مبتنی بر ارزش زمانی است که محصولات و خدمات بر اساس میزان ارزشی که به مخاطبان هدف خود ارائه می‌دهند و ارزش آن را فکر می‌کنند، قیمت‌گذاری می‌شوند. این استراتژی بر روی هزینه‌های یک شرکت یا قیمت‌های رقبا متمرکز نیست، بلکه بر آنچه که مخاطبان هدف از نرم‌افزار یا محصول می‌خواهند متمرکز است.

اگر مشتریان مایل به پرداخت برای خدمات شما هستند زیرا ارزش آن را درک می‌کنند، می‌توانید حق بیمه دریافت کنید و درآمد بیشتری کسب کنید. این مدل همچنین امکان ارزیابی مجدد قیمت را فراهم می کند، در صورتی که نیاز به تغییر یا به روز رسانی سرویس خود داشته باشید.

Adobe از یک مدل قیمت گذاری مبتنی بر ارزش استفاده می کند. برنامه‌های آن بسیار گران‌تر از جایگزین‌هایی مانند Affinity Photo و GIMP هستند. اما از آنجایی که ارزشی را که برای مشتریان خود فراهم می کند می داند، < یک target="_blank" href="https://www.adobe.com/creativecloud/plans.html" rel="noopener">خدمات خود را بر این اساس قیمت گذاری می کند.

price-saas-product_8

منبع تصویر

آیا باید استراتژی قیمت گذاری SaaS مبتنی بر ارزش را اجرا کنید؟

بله، اما اتخاذ یک استراتژی قیمت گذاری SaaS دشوارتر است. قیمت گذاری مبتنی بر ارزش زمان و تعهد قابل توجهی را می طلبد. این نیاز به درک این موضوع دارد که مشتریان شما چه کسانی هستند، چه چیزی می خواهند و چقدر مایل به پرداخت هستند.

اشتباه متوجه شوید و می‌تواند به میزان قابل توجهی بر نرخ ریزش و نتیجه شما تأثیر بگذارد. همراه با این، زیرگروه‌های مختلف ممکن است ارزش‌های متفاوتی در خدمات شما پیدا کنند، و این امر باعث می‌شود که تعیین قیمت برای شما چالش برانگیز باشد.

نکته مثبت این است که صرف زمان برای درک مشتریان و صحبت مستقیم با آنها می تواند به شما در ایجاد روابط معنادار با مخاطبان مورد نظرتان کمک کند. اگر آنها احساس کنند که شما به تجربه آنها در خدمات خود اهمیت می دهید، ممکن است این را در ارزیابی خود از ارزش محصول شما لحاظ کنند.

با این ماشین حساب قیمت گذاری مبتنی بر ارزش.

price-saas-product_2

ماشین حساب قیمت گذاری مبتنی بر ارزش خود را به صورت رایگان بارگیری کنید

5. < /strong>قیمت گذاری رایگان

قیمت گذاری Freemium یک استراتژی رایج قیمت گذاری SaaS است. در اینجا، کسب و کارها نسخه رایگان و محدودی از محصول خود را برای افزایش ثبت نام ارائه می دهند.

در حالی که می‌توان از نسخه رایگان برای مدت زمان طولانی استفاده کرد، شرکت‌ها معمولاً ویژگی‌های پیشرفته را محدود می‌کنند مگر اینکه کاربر به اشتراک پولی ارتقا یابد.

HubSpot در مدل قیمت گذاری رایگان برای پلت فرم CRM آن.

price-saas-product_3منبع تصویر

آیا باید یک استراتژی قیمت گذاری freemium SaaS اجرا کنید؟

بله — قیمت گذاری فریمیوم به راحتی یکی از ساده ترین و ساده ترین انتخاب ها در این لیست است.

اول، معمولاً استفاده می‌شود. بزرگترین شرکت های SaaS، مانند Google و Spotify، از قیمت گذاری فریمیوم استفاده می کنند. این نشان می‌دهد که این روشی مؤثر برای جذب مشتریان بیشتر و رشد کسب‌وکار SaaS شما است.

همچنین این یک جایگزین بسیار بهتر برای استراتژی قیمت گذاری نفوذ است، که در آن شما برای مدت کوتاهی محصول خود را کم ارزش می دانید تا مشتریان بیشتری را به دست آورید. در عوض، نسخه‌ای از محصول را با قیمتی غیرقابل مقاومت – رایگان ارائه می‌دهید. این باعث می‌شود افراد از محصول شما استفاده کنند و وقتی کاربران آماده ارتقا باشند، به مشترکین پولی تبدیل می‌شوند.

با این حال، استراتژی فریمیوم دارای نکات منفی است.

  • اگر محصولی رایگان ارائه دهید، کاربر ممکن است برای همیشه در اشتراک رایگان بماند. به همین دلیل بسیار مهم است که ویژگی‌های مفید را بدون ناامید کردن کاربر محدود کنید.
  • اگر ویژگی های زیادی را در پشت اشتراک پولی خود قرار دهید، ممکن است کاربران را از پلتفرم خود آزار دهید. بنابراین ایجاد تعادل مناسب کلیدی است.

با این ماشین حساب قیمت فریمیوم.

price-saas-product_9

ماشین حساب قیمت Freemium خود را به صورت رایگان بارگیری کنید

وقتی بدانید که SaaS خود را چگونه قیمت گذاری می کنید، باید نحوه صدور صورت حساب کاربران را تعیین کنید. آیا برای همه ویژگی ها نرخ ثابتی دریافت خواهید کرد؟ آیا گزینه هایی برای کسب و کارهای کوچکتر با 25 کارمند و شرکت های سازمانی با 1000 کارمند دارید؟

همه اینها سوالاتی هستند که باید هنگام جمع آوری بسته های قیمت گذاری در نظر گرفته شوند. بیایید برخی از مدل‌های استاندارد اشتراک SaaS را بررسی کنیم.

قیمت استفاده

بسته مبتنی بر استفاده، مفهومی است که بیشتر از آن استفاده می‌کنید، مانند داده‌های تلفن همراه. ممکن است یک طرح ماهیانه ۲ گیگابایتی داشته باشید، و اگر این برنامه را انجام دهید، هزینه بیشتری دریافت خواهید کرد.

با این مدل، قیمت های اعلام شده همیشه کمتر از هزینه های صورتحساب ماهانه خواهد بود. قیمت پایین در ابتدا می تواند برای کاربران جذاب باشد و آنها را به انتخاب سرویس شما ترغیب کند. کسب‌وکارهای کوچکتر می‌دانند که قیمتی برابر با شرکت‌های سازمانی نخواهند پرداخت، بنابراین احساس می‌کنند که ارزش پنی خود را دارند.

یک نمونه از قیمت گذاری SaaS مبتنی بر استفاده در پلتفرم یکپارچه سازی داده Oracle.How to price a SaaS product, usage-based pricing example.

منبع تصویر< /em>

در مثال Oracle، شما برای مقدار داده‌ای که کسب‌وکارتان در ساعت پردازش می‌کند، پرداخت می‌کنید.

مزایای قیمت گذاری استفاده

  • نوار ورودی lower وجود دارد. کسب‌وکارهای کوچک می‌توانند مشترک شوند و بدانند فقط برای آنچه استفاده می‌کنند هزینه دریافت می‌شود.
  • برای کسب و کارهای مستقل تا سازمانی جذاب است. استراتژی‌های قیمت‌گذاری بسیار کمی می‌توانند به اندازه قیمت‌گذاری استفاده، طیف وسیعی از مخاطبان را جذب کنند.

مضرات قیمت گذاری استفاده

  • خروج از آن کار آسانیاست. با این مدل، به خاطر داشته باشید که میزان استفاده برابر نیست. اگر مشتریان هزینه‌های بالایی را متحمل شوند که اهداف تجاری آنها را آسان‌تر نمی‌کند، ممکن است از این کار عقب نشینی کنند.

در حالی که یک کسب‌وکار سازمانی ممکن است صورت‌حساب بیشتری بپردازد، این فقط به این دلیل است که آنها شرکت بزرگ‌تری هستند و نیازهای روزانه مهم‌تری دارند. به این دلیل است که خدمات شما برای آنها ارزشمند است. بنابراین برای آنها به راحتی به هم می ریزند.

قیمت‌گذاری تعداد کاربر

این مدل شامل شارژ مشتریان بر اساس تعداد صندلی‌ها یا کاربرانی است که در حساب خود دارند. بسیاری از شرکت های SaaS از این مدل استفاده می کنند.

به ازای هر حساب کاربری، هر ماه یک نرخ پایه از مشتریان دریافت می شود. به عنوان مثال، شما ممکن است 6 دلار برای حساب های شخصی، 25 دلار برای ده کاربر، و 45 دلار برای 100 کاربر، صرف نظر از میزان استفاده آنها از خدمات شما در هر ماه، هزینه کنید.

یا، ممکن است به سادگی یک کارمزد تعیین شده برای هر کاربر داشته باشید، که به مشتریان این امکان را می دهد تا تعداد دقیق مورد نیاز خود را انتخاب کنند — از یک نفر تا تمام مراحل.

این بسته باعث می‌شود شرکت‌ها و کاربران آن‌ها بدانند صورت‌حساب‌هایشان در هر ماه چگونه است. با این حال، اگر مشتریان به دنبال رشد هستند، ممکن است از این قیمت گذاری اجتناب کنند. اگر استخدام کارمندان بیشتر به معنای هزینه‌های نرم‌افزاری بالاتر باشد، ممکن است سرویسی را انتخاب کنند که بدون در نظر گرفتن قیمت به آنها امکان رشد دهد.

برخی شرکت‌ها سعی می‌کنند با القای قیمت برای هر کاربر فعال از این مشکل جلوگیری کنند. این بدان معناست که شرکت‌ها می‌توانند از همه کارکنان خود بخواهند که با این سرویس ثبت نام کنند، اما فقط برای کسانی که از آن استفاده می‌کنند هزینه دریافت می‌شود.

قیمت‌گذاری تعداد کاربر محبوب است. در اینجا یک نمونه قیمت گذاری شمارش کاربر از مرکز فروش .

price-saas-product_6 منبع تصویر

دقیقاً مانند HubSpot ، می توانید از ترکیبی از قیمت گذاری های مرتب شده و شمارش کاربر استفاده کنید تا به سفارشی کردن هزینه ها برای هر یک از مشتریان خود کمک کنید.

جوانب قیمت گذاری-جمع آوری کاربر

  • این E asy برای محاسبه است. اگر یک شرکت فقط دو عضو تیم داشته باشد که از برنامه استفاده می کند ، فقط برای این دو ورود پرداخت می کند.

منفی قیمت گذاری کاربر

  • افراد ممکن است ورود به خرگوش . کاربران می دانند که علائم بیشتر با هزینه های بالاتر برابر است ، بنابراین ممکن است برای جلوگیری از هزینه های اضافی ، ورود به سیستم را با کارمندان یا بین کل تیم ها به اشتراک بگذارند.
  • این قیمت گذاری برای مشاغل در حال رشد جذاب نیست.

قیمت گذاری مرتب شده

قیمت گذاری مرتب شده شامل ارائه گزینه های بسته بندی چندگانه است که از نظر ویژگی و قیمت متفاوت است. هر ردیف را می توان متناسب با شخصیت های خاص خریدار تنظیم کرد. به عنوان مثال ، کاربران مجرد در مقابل شرکتهای متوسط.

همه کاربران به عملکرد یا تعداد ویژگی های یکسان احتیاج ندارند ، بنابراین این گزینه به آنها امکان می دهد مطابق نیاز خود را انتخاب کنند.

قیمت گذاری مرتب شده احتمالاً یکی از محبوب ترین مدل های قیمت گذاری SaaS در آنجا است. در اینجا یک نمونه قیمت گذاری مرتب از مرکز فروش .

price-saas-product_15

منبع تصویر

توجه داشته باشید که این فقط شامل برنامه های رایگان و استارت است. برنامه های حرفه ای و سازمانی در برگه بعدی قرار دارند و باعث می شود که کاربران بتوانند اطلاعات مربوط به قیمت گذاری را هضم کنند.

اگر قصد دارید بیش از سه ردیف داشته باشید ، برای بهبود تجربه کاربر ، طراحی صفحه قیمت گذاری را در نظر بگیرید.

جوانب قیمت گذاری مرتب شده

  • این traightforward و آشنا است. قیمت گذاری مرتب شده گسترده است و به مشتریان خود اجازه می دهد تا به سادگی بهترین بسته را برای آنها انتخاب کنند.
  • شما می توانید برای بازارهای مختلف هدف شخصی سازی کنید.

منفی قیمت گذاری شده

  • این m باعث سردرگمی می شود. /li>

قیمت گذاری نرخ مسطح

این بسته قیمت گذاری بر خلاف قیمت گذاری مرتب شده است. یک قیمت یا نرخ مسطح وجود دارد (همانطور که نام این مدل نشان می دهد) که شامل محصول و تمام ویژگی های آن است. همه مشتریان به همان ابزارها دسترسی دارند.

جذب کاربران با این مدل آسان است زیرا آنها هزینه های اضافی ماهانه را متحمل نمی شوند. با این حال ، استفاده از این مدل قیمت گذاری ممکن است به معنای این باشد که برخی از ویژگی های منحصر به فرد نرم افزار شما ممکن است استفاده نشده باشد. برخی از کاربران ممکن است هرگز ویژگی های خاصی را لمس کنند ، در حالی که برخی دیگر روزانه از آنها استفاده می کنند.

یک نمونه از قیمت گذاری با نرخ مسطح در << /a> وب سایت مخاطب ixact .

price-saas-product_13

منبع تصویر

روش نرخ مسطح برای آنها کار می کند زیرا آنها به جای کل آژانس ها یا مشاغل بزرگ املاک و مستغلات ، نمایندگان املاک و مستغلات را هدف قرار می دهند.

جوانب قیمت گذاری نرخ مسطح

  • این t او هنوز هم ساده ترین مدل قیمت گذاری است. کاربر یک هزینه SaaS را پرداخت می کند و آماده رفتن است.

منفی قیمت گذاری نرخ مسطح

  • این n شخصی سازی شده است. مشتریان مختلف نیازهای متفاوتی دارند. برخی به ویژگی های خاصی احتیاج دارند ، در حالی که برخی دیگر آنها را بدون استفاده رها می کنند. این می تواند باعث شود آنها احساس کنند که پول خود را در یک اشتراک هدر می دهند.
  • با کاهش سود روبرو هستید. از آنجا که شرکت ها می توانند یک اشتراک واحد را به اشتراک بگذارند ، شما درآمد بالقوه را از دست می دهید. اگر یک شرکت بیش از حد از خدمات شما استفاده کند ، ممکن است با هزینه های اضافی غیر منتظره نیز برخورد کنید. قیمت گذاری با نرخ مسطح یک استراتژی مناسب برای قیمت گذاری SaaS است که فقط افراد یا مشاغل کوچک را هدف قرار دهید.

قیمت گذاری هر ویژگی

این مدل شبیه به قیمت گذاری مرتب شده است ، اما مشتریان برای هر ویژگی پرداخت می کنند. به عنوان مثال ، شما ممکن است یک سیستم خدمات مشتری پایه ارائه دهید. مشتریان می توانند با پرداخت هزینه اضافی ، در اتوماسیون ایمیل و خدمات چت بابات اضافه کنند.

قیمت گذاری در هر ویژگی راه حلی برای کسانی است که می خواهند نرخ مسطح را تعیین کنند ، اما نمی خواهند ویژگی هایی استفاده نشوند.

بسته های قیمت گذاری

با تعداد ویژگی هایی که با هر مدل ارائه می شود متفاوت است ، بنابراین بسته های با قیمت بالاتر با بیشترین ویژگی ها همراه هستند. به طور معمول ، بسته های گران تر شامل تمام ویژگی های بسته های سطح پایین نیز هستند.

AMAMON AWS ​​بر اساس هر نوع قیمت قیمت دارد. شما می توانید خدمات مورد نیاز خود را در ماشین حساب قیمت گذاری AWS ، سپس سرمایه گذاری سالانه خود را بفهمید.

price-saas-product_12

منبع تصویر

در هر قیمت قیمت گذاری جوان

  • این مقیاس است. کاربر می تواند خدمات و ابزارهای بیشتری را در صورت نیاز به آنها اضافه کند. آنها احساس محتوا می کنند که فقط هزینه های خود را برای ویژگی هایی که استفاده می کنند خرج می کنند.
  • مقرون به صرفه است . مشاغل کوچک ممکن است فقط چند ویژگی را بپردازند ، در حالی که مشاغل سازمانی ممکن است صدها نفر را بپردازند.

در هر قیمت قیمت منفی

  • می تواند c onfusing باشد. مشتریان حتی ممکن است نمی دانند به چه چیزی نیاز دارند. شما به تیمی از متخصصان محصول نیاز دارید که می توانند به آنها کمک کنند ویژگی های مناسب را برای تجارت خود انتخاب کنند بدون اینکه فروش آشکار باشند.

به طور کلی ، در حالی که این یک روش ارزشمند است ، می تواند تشخیص دهد که کدام ویژگی ها باید در هر ردیف گروه بندی شوند. علاوه بر این ، مشتری ممکن است بخواهد از یک ویژگی ردیف با قیمت بالاتر استفاده کند ، اما نیازهای بودجه آنها ممکن است آنها را وادار کند تا به یک سرویس دیگر منتقل شوند تا همان ویژگی را با هزینه کمتری بدست آورند.

انواع مصرف کنندگان SaaS

همچنین باید در هنگام تعیین نحوه قیمت محصول SaaS خود ، کاربر نهایی خود را در نظر بگیرید. آیا شما افراد را هدف قرار می دهید ، به مشاغل کوچک می فروشید یا به شرکت های سازمانی خدمت می کنید؟

دانستن مخاطبان شما منجر به انتخاب مناسب قیمت گذاری خواهد شد. در اینجا انواع مشتریانی که باید در نظر بگیرید و نوع قیمت گذاری که در خدمت آنها است ، آورده شده است.

B2C (تجارت به مصرف کننده) قیمت گذاری

به این فکر کنید که چند اشتراک SaaS در زندگی شخصی خود استفاده می کنید – برای پخش فیلم و موسیقی ، امنیت خانه ، ذخیره ابری و مجموعه ای از اهداف دیگر. Netflix ، Evernote ، Spotify ، iCloud+، Duolingo ، YouTube Premium – لیست ادامه می یابد.

در SaaS B2C ، مصرف کننده عمومی چشم انداز و مشتری نهایی است. قیمت گذاری باید بر خلاف قیمت گذاری سازمانی (که در زیر آن را پوشش خواهیم داد) به سمت یک کاربر یا خانواده شخصی هدف قرار گیرد.

برای این مخاطب ، یک استراتژی freemium و یک-before- رویکرد خرید شما اغلب برای جذب کاربران بیشتر استفاده می شود. یک مثال عالی آمازون نخست است که یک آزمایش رایگان 30 روزه را ارائه می دهد.

price-saas-product_0

منبع تصویر

سایر مشوق های دیده شده شامل تبلیغات و تخفیف ویژه برای کاربران و دانشجویان جدید است. همچنین ممکن است تخفیف هایی را در مواردی مانند جمعه سیاه و سال نو مشاهده کنید.

هدف ارائه یک برنامه مقرون به صرفه برای افراد بر اساس شرایط مختلف زندگی آنها است.

B2B (تجارت به تجارت) قیمت گذاری

اصطلاح B2B SaaS طیف گسترده ای از مشتریان را پوشش می دهد – از SMB ها تا شرکت های چند ملیتی. این دامنه متنوع در تکنیک های قیمت گذاری به کار رفته توسط ارائه دهندگان خدمات مختلف منعکس شده است.

به عنوان مثال ، اگر به SMB ها بپردازید ، پیدا کردن تعادل ایده آل بین قیمت و ارزش بسیار مهم است. آنها به طور معمول بودجه کمتری دارند و احتمالاً خرید قیمت هستند. در اینجا ، یک ساختار قیمت گذاری با قیمت گذاری یا هر ویژگی ممکن است به بهترین وجه کار کند.

بیایید با مثال ها نشان دهیم. به بخشی از صفحه قیمت گذاری QuickBooks (که عمدتا در خدمت SMB ها است) در زیر نگاهی بیندازید.

قیمت گذاری ماهانه و ویژگی های مرتبط با هر طرح به طور خاص بیان شده است تا مشاغل بتوانند انتخاب مناسبی را برای نیازهای خود انجام دهند. علاوه بر این ، برای سه ماه اول تخفیف در زمان محدود برای جذب افراد برای خرید وجود دارد.

price-saas-product_5

منبع تصویر < /p>
از طرف دیگر ، محصولاتی که به سازمان های بزرگتر خدمت می کنند ممکن است از قیمت گذاری کاربر یا قیمت گذاری مبتنی بر استفاده بهره مند شوند. به این ترتیب ، اگر مشتری شما بیشتر از خدمات شما استفاده می کند ، می توانید قیمت بالاتری را شارژ کنید.

به عنوان مثال

، بیایید بگوییم که شما در حال فروش یک سیستم مدیریت یادگیری برای آموزش کارمندان هستید. بیایید به گزینه های قیمت گذاری ارائه شده توسط LMS Platform Talent LMS نگاه کنیم.

price-saas-product_14

منبع تصویر

شرکتی که به دنبال آموزش یک بخش است می تواند یک برنامه اساسی یا به علاوه را انتخاب کند. در همین حال ، شرکتی که به دنبال آموزش کل نیروی کار خود است می تواند یک برنامه برتر را انتخاب کند. TalentLMS می تواند به هر دو نوع چشم انداز بفروشد.

قیمت گذاری شرکت

مشتریان شرکت مانند نهنگ های دریای تجارت هستند. به عنوان مثال ، یک واحد حساب سازمانی می تواند درآمد معادل بیست مشتری معمولی ایجاد کند. و همراه با راه حل مناسب که ارزش آن را ارائه می دهد ، قیمت مناسب برای شبکه کردن آنها مهم است.

ارائه دهندگان SaaS که به مشتریان شرکت خدمت می کنند در دو اردوگاه قرار می گیرند: آنهایی که قیمت ها را در صفحه قیمت گذاری خود (یا حداقل یک قیمت یا برآورد) به اشتراک می گذارند (یا حداقل یک تخمین یا برآورد) و مواردی که (معمولاً دعوت از چشم انداز برای برنامه ریزی یک تماس فروش یا نسخه ی نمایشی است. برای نقل قول).

هر دو رویکرد بسته به شرایط فردی گزینه های مناسب هستند.

بازاریابی توپی سهام شرکت های پیشرو

price-saas-product_7 (1)

منبع تصویر

در همین حال ، برنامه شرکت Sprout Social یک برنامه ساخته شده سفارشی ارائه می دهد و از چشم اندازهای خود می خواهد برای جزئیات قیمت گذاری در تماس باشید.

price-saas-product_20 منبع تصویر

اندازه معامله تأثیر می گذارد که آیا شرکت های SaaS قیمت گذاری خود را بصورت آنلاین نشان می دهند. داده ها از 2،200+ شرکت SAAS توسط OpenView نشان داد نشان داد که 84 ٪ شرکت هایی با متوسط ​​معامله سالانه زیر 1K دلار قیمت گذاری خود را در مقایسه با 33 ٪ از بنگاه های دارای متوسط ​​معامله بین 5-25K دلار منتشر می کنند.

همراه با قیمت گذاری استراتژیک ، سرمایه گذاری در موفقیت مشتری نیز مهم است تا اطمینان حاصل شود که مشتریان شرکت شما از محصول شما سود مداوم می گیرند و اشتراک های آنها را تمدید می کنند.

الگوی مدل قیمت گذاری SaaS

صرف نظر از استراتژی قیمت گذاری SaaS که انتخاب می کنید ، احتمالاً شما یک بسته واحد یا چندین بسته ایجاد می کنید ، که در یک صفحه قیمت گذاری برای اینکه مشتریان از آن استفاده کنند.

اگر فقط یک بسته واحد را ارائه می دهید ، هزینه های منتشر شده SaaS شما می تواند به شرح زیر باشد:

نام محصول

(به عنوان مثال مرکز فروش)

$/ماه یا $/کاربران/ماه

(به عنوان مثال 45 دلار در ماه)

بیانیه گزاره ارزش

(به عنوان مثال “مجموعه کاملی از ابزارهای CRM فروش برای کل تیم شما برای کوتاه کردن چرخه های معامله و افزایش نرخ های نزدیک.”)

مهمترین ویژگی

(به عنوان مثال تماس ، معامله و مدیریت کار)

ویژگی ثانویه

(به عنوان مثال ردیابی/اعلان های ایمیل)

ویژگی سوم

(به عنوان مثال الگوهای ایمیل و برنامه ریزی)

[دکمه تماس با عمل]

اگر در حال اجرای یک مدل قیمت گذاری با اشتراک های متعدد هستید ، می تواند به شرح زیر باشد:

<جدول>

     

مشتری هدف 1

(به عنوان مثال شخصی)

مشتری هدف 2

(به عنوان مثال حرفه ای)

مشتری هدف 3

(به عنوان مثال شرکت)

$/ماه یا $/کاربران/ماه

(به عنوان مثال 9 دلار در ماه)

$/ماه یا $/کاربران/ماه

(به عنوان مثال 19 $/کاربر/ماه)

$/ماه یا $/کاربران/ماه یا سفارشی

(به عنوان مثال سفارشی)

بیانیه گزاره ارزش

(به عنوان مثال “مجموعه اصلی ابزارها برای بهبود بهره وری شما.”)

بیانیه گزاره ارزش

(به عنوان مثال “ابزارهای پیشرفته مدیریت پروژه برای تیم های کوچک.”)

بیانیه گزاره ارزش

(به عنوان مثال “همه چیز تیم شما در سطح شرکت نیاز به افزایش بهره وری در مقیاس انبوه دارد.”)

 

عبارت Upsell بسته

(به عنوان مثال همه چیز موجود در شخصی ، به علاوه …)

عبارت Upsell بسته

(به عنوان مثال همه چیز موجود در شخصی و حرفه ای ، به علاوه …)

مهمترین ویژگی

(به عنوان مثال 1 تخته kanban و حداکثر 100 کار)

مهمترین ویژگی

(به عنوان مثال تا 20 جدول زمانی مشترک و داشبورد)

مهمترین ویژگی

(به عنوان مثال تابلوهای نامحدود ، جدول زمانی ، وظایف ، پروژه ها و داشبورد با 1 سال تاریخ)

ویژگی ثانویه

(به عنوان مثال اعلان های درون برنامه)

ویژگی ثانویه

(به عنوان مثال پیام رسانی و نظرات در برنامه)

ویژگی ثانویه

(به عنوان مثال گزارش های عملکردی پیشرفته برای تیم ها و مشارکت کنندگان فردی)

ویژگی سوم

(به عنوان مثال 1 گردش کار خودکار)

ویژگی سوم

(به عنوان مثال تا 3 گردش کار خودکار)

ویژگی سوم

(به عنوان مثال اشیاء و گردش کار نامحدود)

[دکمه تماس با عمل]

[دکمه تماس با عمل]

[دکمه تماس با عمل]

ناخن استراتژی قیمت گذاری SaaS خود را

قیمت گذاری یک محصول یا خدمات SaaS بر اساس دو عنصر اصلی است: شارژ برای ارزش و هدف قرار دادن مخاطبان مناسب. اگر در مورد این عوامل تحقیق مناسبی انجام دهید ، احتمال بیشتری وجود دارد که مشتریان با خرید خدمات خود به شما پاداش دهند.

لازم است به خاطر داشته باشید که با رشد یا جمع آوری نرم افزار جدید ، همیشه می توانند با گذشت زمان تغییر کنند.

در نهایت ، تمام شرکت های SaaS یک استراتژی قیمت گذاری و مدل صورتحساب را انتخاب می کنند که متناسب با نیازهای فردی آنها باشد. زمان کافی و تجزیه و تحلیل مناسب را برای ایجاد برنامه های قیمت گذاری خود قرار دهید. سپس ، به یاد داشته باشید که آنها را پالایش کنید.

یادداشت ویرایشگر: این پست در ابتدا در سپتامبر 2020 منتشر شد و برای جامع بودن به روز شده است.

price-saas-product_4

منبع:hubspot

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا