کسب و کار

نحوه استفاده از تفکر استراتژیک به عنوان یک کارآفرین

نحوه استفاده از تفکر استراتژیک به عنوان یک کارآفرین

کارآفرینان در شکل‌ها و اندازه‌های مختلف هستند، اما یکی از ویژگی‌های مشترک آنها بینش است. آنها فرصت هایی را برای نوآوری و بهبود چیزهای اطراف خود می بینند.

Strategic thinking

اما آیا بینایی کافی است؟

همانطور که نویسنده، استاد و کارشناس رفتار سازمانی لی بولمن می‌گوید، “چشم‌انداز بدون استراتژی یک توهم باقی می‌ماند.”

به عبارت دیگر، چشم انداز به تنهایی نمی تواند شرکت بسازد، تغییر ایجاد کند یا فراز و نشیب های زندگی حرفه ای شما را تحمل کند. شما به مهارت های تفکر استراتژیک نیاز دارید تا ایده های خود را علیرغم موانعی که در راه شما وجود دارد، به واقعیت تبدیل کنید.

تفکر استراتژیک چیست؟

در ابتدایی ترین سطح، تفکر استراتژیک توانایی تجزیه و تحلیل حال و حل مشکلات پیچیده برای برنامه ریزی برای موفقیت در آینده است. این شامل در نظر گرفتن عمدی نقاط قوت و ضعف شما و نحوه تعامل آنها با فرصت ها و تهدیدهای موجود در محیط است.

تفکر استراتژیک به شما امکان می‌دهد عملیات روزمره کسب و کار خود را از طریق یک لنز تصویر بزرگ مشاهده کنید. این به شما این امکان را می دهد که به طور مؤثرتری ارزیابی کنید که چگونه تصمیماتی که امروز می گیرید بر رشد آینده شما تأثیر می گذارد.

اهمیت تفکر استراتژیک در تجارت

مهارت‌های تفکر استراتژیک به شما کمک می‌کند فرصت‌های کسب‌وکار خود را شناسایی کرده و برنامه‌ای برای استفاده از آن‌ها داشته باشید. با انجام این کار، می‌توانید سهم بازار و سود خود را افزایش دهید و به ایجاد رشد بلندمدت کمک کنید.

به ویژه، توسعه مهارت های تفکر استراتژیک می تواند به شما در انجام کارهای زیر کمک کند:

  • تصمیم‌گیری را بهبود بخشید: تفکر استراتژیک ابزارهایی را در اختیار شما قرار می‌دهد تا چالش‌ها را تجزیه و تحلیل کنید و تصمیمات آگاهانه بگیرید تا شرکت خود را به جلو ببرید. در نتیجه از فلج بلاتکلیفی جلوگیری می کنید.
  • اولویت ها را شناسایی کنید: اگر شما هم مانند اکثر صاحبان کسب و کار هستید، منابع محدود و کارهای به ظاهر نامحدودی برای انجام دادن دارید. با تقویت مهارت‌های تفکر استراتژیک خود، می‌توانید اقداماتی را که به احتمال زیاد باعث رشد بلندمدت می‌شوند را بهتر شناسایی کنید و وظایفی را که ممکن است مانع انجام کارهای پرتأثیر شوند، از اولویت خارج کنید.
  • روی تصویر بزرگ تمرکز کنید: فرایند برنامه ریزی استراتژیک< /a> فراتر از تعریف کار روزانه است. این شامل نگاه کلی به کسب و کار شما و انتخاب استراتژی ها و ابتکاراتی است که رشد کوتاه مدت و بلندمدت ایجاد می کند.
  • ایجاد مزیت های رقابتی: با نگاه به آینده و پیش بینی روندها، می توانید شرکت خود را به عنوان یک آداپتور اولیه قرار دهید. این به شما این امکان را می‌دهد تا در حالی که دیگران در تلاش هستند سهم خود را از بازار بسازید.
  • به حداقل رساندن خطر : وقتی تأثیر تصمیمات خود در آینده را در نظر می گیرید، بهتر می توانید از انتخاب هایی که ممکن است به اعتماد مصرف کننده یا ذینفعان لطمه بزند و استارتاپ شما را در معرض خطر قانونی یا مالی قرار دهد، اجتناب کنید.

انواع مهارت های تفکر استراتژیک

مهارت‌های تفکر استراتژیک به شما کمک می‌کند راه‌حل‌های ممکن را برای یک مشکل پیچیده ایجاد کنید و سپس شناسایی کنید که کدام مسیر شانس موفقیت شما را بهینه می‌کند.

در اینجا چند مهارت وجود دارد که زیر چتر تفکر استراتژیک قرار می گیرند:

  • تفکر انتقادی: تحلیل یک مشکل یا موقعیت، اغلب با تجزیه آن به اجزای کوچکتر و مشاهده نحوه تعامل عوامل و ورودی های مختلف
  • حل مسئله: شناسایی و اولویت بندی مشکلات و سپس ایجاد راه حل و اقدام
  • ارتباط: توضیح یک مشکل، درخواست بینش و همکاری برای ارائه راه حل
  • عینیت: مشاهده کسب و کار و چالش های آن بدون سوگیری شخصی، یا توانایی تشخیص و فیلتر کردن سوگیری های شما
  • اسکن محیطی: مراقبت به عوامل داخلی و خارجی که ممکن است بر رشد آینده کسب و کار شما تأثیر بگذارد، مانند توسعه محصول، رقبا، و مقررات

متفکران استراتژیک مؤثر لزوماً با این مهارت ها متولد نمی شوند. در عوض، اهمیت این توانایی ها را درک می کنند و برای یادگیری و تمرین آن ها قدم برمی دارند.

چگونه مهارت های تفکر استراتژیک را توسعه دهیم

در اینجا استراتژی‌هایی وجود دارد که می‌توانید از آنها برای پرورش و حفظ مهارت‌های تفکر استراتژیک خود برای به رهبر و تصمیم گیرنده بهتری برای کسب و کار خود تبدیل شوید.

تحلیل SWOT انجام دهید

چارچوب تحلیل SWOT به نقاط قوت شما می‌پردازد، نقاط ضعف، فرصت ها و تهدیدها. این ابزار ارزشمندی برای تفکر استراتژیک است زیرا شما را وادار می کند که صادقانه موقعیت رقابتی شرکت و زمینه محیط کسب و کار خود را در نظر بگیرید.

در اینجا یک تفکیک سریع از هر دسته آورده شده است:

  • نقاط قوت: شایستگی‌های اصلی شرکت شما، از جمله رقابت شما مزایا، منابع داخلی، و مالکیت معنوی
  • نقاط ضعف: چیزهایی که شرکت شما فاقد آن است یا زمینه هایی که رقبای شما بهتر از شما هستند
  • فرصت ها: عوامل و روندهای بیرونی که به نفع شماست، مانند پوشش مطبوعاتی مثبت، افزایش تقاضا برای محصولات شما و داشتن رقبای کم
  • تهدیدها: عوامل و روندهای خارجی که چالش‌هایی را ایجاد می‌کنند، مانند رکود اقتصادی، کاهش تقاضای مصرف‌کننده یا افزایش رقابت

این نوع تجزیه و تحلیل سودمند است زیرا شامل جستجوی فعالانه برای تهدیدها و فرصت ها می شود. با انجام این کار، به خودتان زمان بیشتری برای پاسخ به تهدیدها یا استفاده از فرصت‌ها قبل از انجام رقابتتان می‌دهید.

به آموزش خود ادامه دهید

متفکران استراتژیک یادگیرندگان مادام العمر. برای تصمیم گیری آگاهانه، باید دائماً در مورد کسب و کار و دنیای اطراف خود مطالعه کنید.

فیل پورتمن، موسس شرکت نرم افزار بازاریابی پیامکی Textdrip، توصیه می کند که کارآفرینان از طریق خواندن کتاب، شرکت در سمینارها، پیوستن به انجمن های صنعتی و شرکت در دوره های آنلاین یا وبینارها به یادگیری ادامه دهند.

با تیز نگه داشتن مهارت ها و به روز نگه داشتن دانش خود، بهتر می توانید تهدیدها و فرصت های کسب و کار خود را شناسایی کنید. ناگفته نماند، با ایجاد راه حل های خلاقانه برای مشکلات احتمالی، منابع بیشتری برای استفاده از آنها خواهید داشت.

چشم‌اندازهای متنوع را جستجو کنید

در حالی که ادامه تحصیل برای تفکر استراتژیک ضروری است، مهم است که بدانیم نمی‌توانی همه چیز را یاد بگیری. در عوض، می‌توانید با دیگرانی که تجربیات و روش‌های متفاوتی از تفکر دارند، همکاری کنید.

به عنوان مثال، اگر در امور مالی تخصص دارید، کار با افرادی را در نظر بگیرید که دارای سوابق علمی، مهندسی یا خلاق هستند.

صحبت کردن درباره مشکلات با افرادی که از رویکردهای متفاوتی استفاده می کنند، ذهن شما را به روی فرآیندهای فکری جدید باز می کند. همچنین می تواند به شما کمک کند راه حلی را شناسایی کنید که ممکن است به تنهایی ندیده باشید.

به‌عنوان یک کارآفرین، می‌توانید این کار را یک قدم جلوتر بردارید و فعالانه به دنبال مدیران ارشد با تجربیات متفاوت از خودتان باشید.

هر دو طرف بحث کنید

یادگیری بحث در مورد هر دو طرف یک موضوع می تواند به شما در شناسایی نقاط ضعف احتمالی در رویکرد خود کمک کند. تجزیه و تحلیل مزایا و معایب یک استراتژی تجاری شما را مجبور می کند اطلاعات بیشتری را جمع آوری کنید و منطقی را که برای رسیدن به یک نتیجه معین استفاده کرده اید، تست استرس کنید.

پرورش یک ذهنیت استراتژیک می‌تواند شامل درخواست از دیگران برای کمک به ارزیابی طرح‌های پیشنهادی شما نیز باشد. جوآن دنیزوت، موسس شرکت دوچرخه‌سازی Zize Bikes، به کارآفرینان دیگر می‌گوید: «به طور فعال از مربیان، مشاوران و همتایان خود بازخورد دریافت کنند. انتقاد سازنده می تواند به شناسایی نقاط کور و اصلاح رویکرد تفکر استراتژیک شما کمک کند.”

خلاقیت را در آغوش بگیرید

خلاقیت توانایی ایجاد چیزی جدید است، خواه محصول، مدل کسب و کار یا راه حلی برای یک مشکل باشد. به عنوان یک کارآفرین، احتمالاً مقداری خلاقیت ذاتی در خود دارید. با این حال، بسیار مهم است که به تقویت مهارت های خلاقانه خود ادامه دهید.

Harvard Business Review خاطرنشان می کند که طوفان فکری، مشکل یابی فعال، مسدود کردن زمان، به تأخیر انداختن تصمیم گیری ها و پذیرفتن شکست‌ها همگی می‌توانند خلاقیت را تقویت کنند. تاکتیک‌های خلاقیت مانند این به شما زمان و فضایی را می‌دهند که ذهن شما برای رهایی از تفکرات متعارف و ارائه ایده‌های جدید نیاز دارد.

سوالات استراتژیک بپرسید

سوالات استراتژیک بر روی تصویر بزرگ تمرکز دارند شرکت شما و دیگران را دعوت کنید تا تأثیر بلندمدت تصمیمات را در نظر بگیرند. وقتی این سوالات بزرگ را از خود و دیگران می‌پرسید، از افکار روزمره خود رها می‌شوید و می‌توانید کل جنگل را ببینید، نه فقط درختان را.

پرسیدن سوالات استراتژیک می تواند به شناسایی اولویت ها و تحریک راه حل های خلاقانه برای مشکلات فعلی کمک کند.

نمونه‌هایی از سؤالات استراتژیک برای پرسیدن عبارتند از:

  • پنج سال دیگر موفقیت برای شرکت چگونه است؟
  • بزرگترین چالشی که شرکت ما با آن مواجه است چیست؟
  • برای پیروزی مقابل رقبای اصلی خود چه کاری باید انجام دهیم؟
  • کدام بخش از کسب و کار ما پتانسیل بیشتری برای رشد آینده دارد؟

از تجربه دیگران بیاموزید

مردم برخی از بهترین یادگیری های خود را از طریق تجربه انجام می دهند، اما این همیشه برای کارآفرینان امکان پذیر نیست. اگر تازه سفر خود را آغاز کرده‌اید — یا می‌خواهید وارد یک بازار جدید شوید — ممکن است گنجینه ای از تجربه مرتبط نداشته باشید.

به‌عنوان یک کارآفرین، می‌توانید با مشاهده سایر کسب‌وکارها درس‌های تاثیرگذاری دریافت کنید. تیم کامرون کیچن، موسس آژانس بازاریابی دیجیتال Exposure Ninja، توصیه می کند که کارآفرینان «شرکت های موفق را مطالعه کنند و استراتژی های آنها را تجزیه و تحلیل کنند تا بفهمند چگونه به اهداف خود دست یافته اند.»

به خاطر داشته باشید که شکست نیز یک ابزار یادگیری ارزشمند است. به برد و باخت این شرکت ها نگاه کنید تا مشکلات احتمالی را کشف کنید و درک کنید که رهبران موفق چگونه به شکست ها پاسخ می دهند.

با یادگیری از طریق دیگران، می‌توانید از اشتباهات پرهزینه‌ای که مخصوصاً برای شرکت‌های جوان با باند مالی محدود خطرناک است، اجتناب کنید.

تبدیل شدن به یک متفکر استراتژیک به عنوان یک کارآفرین

هنگامی که می‌خواهید یک کسب‌وکار یا محصول جدید ایجاد کنید، می‌خواهید به چیزی بیش از یک چشم‌انداز در ذهن خود مجهز شوید. شما باید بدانید که چگونه به هر نقطه عطفی برسید، چه پیدا کردن هم‌بنیان‌گذار مناسب، چه ساختن اولین نمونه اولیه یا تامین سرمایه سرمایه گذاری.

در اینجاست که یک طرز فکر استراتژیک وارد می‌شود. پرورش مهارت‌های تفکر استراتژیک شما را قادر می‌سازد تا به رهبری تبدیل شوید که می‌تواند به اهداف کوتاه‌مدت دست یابد، به گونه‌ای که کسب و کار شما را برای موفقیت در بلندمدت آماده کند.

Subscribe to The Hustle Newsletter
نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

rel=”_blaopednkener”> /p>

Love

Meh

Hate

منبع:hubspot

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا