کسب و کار

راهنمای ساده برای تجزیه و تحلیل زنجیره ارزش [+ الگوها]

راهنمای ساده برای تجزیه و تحلیل زنجیره ارزش [+ الگوها]

مزیت رقابتی کسب و کار شما چیست؟ پیشنهاد ارزش به کسب و کارها کمک می کند تا تشخیص دهند چه چیزی آنها را از رقبا متمایز می کند.

Management team leader completing a value chain analysis

اما چگونه می توانید تشخیص دهید که فعالیت های تجاری شما بیشترین ارزش را برای مشتریان شما ایجاد می کند و منجر به حاشیه سود قوی می شود؟ یکی از راه‌های رسیدن به آن، انجام تحلیل زنجیره ارزش است.

بیایید نگاهی عمیق‌تر به تحلیل زنجیره ارزش بیندازیم و بیاموزیم که چگونه می‌توانید فعالیت‌های تجاری خود را تجزیه و تحلیل کنید.

→ Download Now: Value Chain Analysis Template

ما پوشش خواهیم داد:

تحلیل زنجیره ارزش راهی برای کسب و کارها برای تجزیه و تحلیل فعالیت هایی است که برای ایجاد یک محصول انجام می دهند. هنگامی که فعالیت ها تجزیه و تحلیل شدند، یک کسب و کار می تواند از نتایج برای ارزیابی راه های بهبود مزیت رقابتی خود استفاده کند.

در حالی که یکی از اهداف تحلیل زنجیره ارزش بهبود کارایی عملیاتی است، هدف نهایی و مهم آن ایجاد مزیت نسبت به رقبا است.

مزیت رقابتی

مزیت رقابتی چیزی است که کسب و کار شما را از رقبا متمایز می کند. برای ایجاد مزیت، به یک ایده واضح از بازار هدف خود نیاز دارید.

اگر یک کارآفرین هستید که علاقه مند به تعریف واضح کسب و کار خود هستید’ مخاطبان هدف، بازار تخصصی ایده آل را برای راه اندازی یا فروش پیدا کنید. محصولات شما. همچنین باید بدانید که محصول شما چه مزایایی برای بازار هدف دارد و پیشنهادات رقبای خود را درک کنید.

همانطور که تجزیه و تحلیل زنجیره ارزش خود را تکمیل می کنید، برتری را که می خواهید نسبت به رقابت به دست آورید، شناسایی خواهید کرد. شرکت ها معمولاً بین دو نوع مزیت رقابتی انتخاب می کنند: مزیت هزینه و مزیت تمایز.

مزیت هزینه

هدف استراتژی مزیت هزینه تبدیل شدن به ارائه دهنده کم هزینه در صنعت یا بازار شما است. شرکت‌هایی که با استراتژی کم‌هزینه برتر هستند، کارایی عملیاتی بسیار بالایی دارند و از مواد کم‌هزینه برای کاهش قیمت کلی محصول یا خدمات خود استفاده می‌کنند.

به عنوان مثال می توان به مک دونالد و والمارت اشاره کرد.

مزیت تمایز

هنگام استفاده از استراتژی تمایز، یک محصول منحصر به فرد یا بسیار تخصصی را برای به دست آوردن مزیت رقابتی ارائه می دهید. کسب و کار باید زمان و منابع خود را به نوآوری، تحقیق و توسعه اختصاص دهد.

یک استراتژی تمایز موفق به کسب‌وکار اجازه می‌دهد تا قیمتی عالی برای محصول یا خدمات خود تعیین کند. به عنوان مثال می توان به استارباکس و اپل اشاره کرد.

بهتر است یک مزیت رقابتی را انتخاب کنید تا تلاش خود را روی آن متمرکز کنید. بسته به اینکه کدام استراتژی رقابتی را انتخاب می کنید، هدف تجزیه و تحلیل زنجیره ارزش شما کاهش هزینه ها یا ایجاد تمایز برای بهبود حاشیه خواهد بود.

سپس، ایده روشنی از اهداف کسب و کار خود و نحوه برنامه ریزی برای ارائه ارزش خواهید داشت. همچنین دامنه تغییراتی را که برای بهبود کارایی باید انجام شود، محدود می‌کند.

تحلیل زنجیره ارزش پورتر

اما چگونه انتخاب می کنید که کدام مزیت رقابتی را انتخاب کنید؟ با استفاده از مدل زنجیره ارزش پورتر، می‌توانید به فعالیت‌های تجاری خود نگاه کنید و یک را مشخص کنید. پیشنهاد ارزش منحصر به فرد، و بهترین راه برای تسلط بر رقابت خود را تعیین کنید.

مایکل پورتر، استاد دانشکده بازرگانی هاروارد، یک مدل زنجیره ارزش ساده را در کتاب خود معرفی می‌کند مزیت رقابتی. او مراحل انجام تجزیه و تحلیل زنجیره ارزش را مشخص می کند و فعالیت های تجاری را به دو دسته اصلی و پشتیبانی تقسیم می کند.

شناسایی فعالیت‌های اولیه و پشتیبانی در ایجاد تحلیل زنجیره ارزش بسیار مهم است. می‌دانید که بیشترین منابع را در کجا خرج می‌کنید، کسب‌وکارتان در کجا می‌تواند بهبود یابد، و رقبای شما در کجا ممکن است بر شما برتری داشته باشند.

بیایید نگاهی به این فعالیت‌ها در زیر بیاندازیم.

فعالیت های اولیه

پنج فعالیت اصلی وجود دارد، از جمله تمام اقداماتی که برای ایجاد پیشنهاد کسب و کار انجام می شود. بیایید آنها را در زیر بررسی کنیم.

  • لجستیک ورودی. به این ترتیب مواد و منابع از تامین کنندگان قبل از توسعه محصول یا خدمات نهایی بدست می آید. در تجزیه و تحلیل خود، به مکان تامین کنندگان خود و هزینه های حمل و نقل از تاسیسات آنها به محل شما نگاهی بیندازید.
  • عملیات. عملیات نحوه تولید مواد و منابع است که منجر به محصول یا خدمات نهایی می شود. در اینجا، ممکن است هزینه راه اندازی انبار، ماشین آلات و خطوط مونتاژ خود را بررسی کنید.
  • تدارکات خروجی. هنگامی که یک محصول به پایان رسید، باید توزیع شود. لجستیک خروجی این فرآیند را توصیف می کند. هزینه های حمل و نقل خود برای مصرف کنندگان، هزینه های انبارداری، روابط توزیع کننده، و عملیات پردازش سفارش را در نظر بگیرید.
  • بازاریابی و فروش. این گونه است که محصول یا خدمات شما به بازار هدف ایده آل شما ارائه و فروخته می شود. در تحلیل خود، هزینه‌های تبلیغات، هزینه‌های تبلیغاتی، دسترسی و را در نظر بگیرید. هزینه هر اکتساب.
  • خدمات. این حمایتی است که یک کسب و کار برای مشتری ارائه می کند، که می تواند شامل پشتیبانی و آموزش برای محصول، گارانتی و ضمانت باشد. شما به هزینه های تعمیر، هزینه های آموزش محصول، دفعات تنظیم محصول و موارد دیگر نگاه خواهید کرد.

فعالیت‌های پشتیبانی

فعالیت های پشتیبانی به فعالیت های اولیه در ایجاد مزیت نسبت به رقبا کمک می کند. آنها عبارتند از:

  • زیرساخت های شرکتی. این شامل تمام سیستم های مدیریتی، مالی و قانونی یک کسب و کار برای تصمیم گیری های تجاری و مدیریت موثر منابع است.
  • مدیریت منابع انسانی. مدیریت منابع انسانی شامل کلیه فرآیندها و سیستم های مربوط به مدیریت کارکنان و استخدام کارکنان جدید است. این امر به ویژه برای شرکت هایی که خدمات حضوری ارائه می دهند بسیار مهم است.
  • توسعه فناوری. توسعه فناوری به کسب و کار کمک می کند تا نوآوری کند. این می تواند در مراحل مختلف زنجیره ارزش برای کسب مزیت نسبت به رقبا با افزایش کارایی یا کاهش هزینه های تولید استفاده شود.
  • تدارکات. منابع و مواد یک محصول از این طریق تامین می شود. هدف یافتن لوازم با کیفیت و متناسب با بودجه کسب و کار است.

تحلیل‌های زنجیره ارزش نیازمند تحقیق است و توسعه آن زمان می‌برد. در زیر مراحل کلی ایجاد تجزیه و تحلیل زنجیره ارزش وجود دارد.

چگونه یک تحلیل زنجیره ارزش ایجاد کنیم

اکنون زمان آن فرا رسیده است که همه اینها را در یک فرآیند یکپارچه برای ایجاد تجزیه و تحلیل زنجیره ارزش گرد هم آوریم. بیایید شروع کنیم.

1. فعالیت های اصلی و پشتیبانی کسب و کار را تعیین کنید.

فعالیت های اولیه و پشتیبانی با هم زنجیره ارزش را تشکیل می دهند. آنها شامل هر اقدام مورد نیاز در توسعه یک محصول یا خدمات، از مواد خام تا محصول نهایی می‌شوند.

2. ارزش و هزینه فعالیت ها را تجزیه و تحلیل کنید.

تیمی که وظیفه ایجاد تجزیه و تحلیل زنجیره ارزش را بر عهده دارد، باید روش هایی را که هر فعالیت برای مشتریان و کسب و کار به عنوان یک کل ارزش ارائه می کند، طوفان فکری کند. فعالیت را با مزیت رقابتی که می‌خواهید به آن دست یابید مقایسه کنید و ببینید آیا آن هدف را پشتیبانی می‌کند یا خیر.

بعد از اینکه تجزیه و تحلیل ارزش کامل شد، به هزینه فعالیت ها نگاه کنید. آیا این فعالیت کار فشرده است؟ هزینه مواد خام X چقدر است؟

پرسیدن سؤالات مشابه به تشخیص اینکه کدام فعالیت ها مقرون به صرفه هستند و کدام غیر مقرون به صرفه هستند، کمک می کند. اینجاست که می توان زمینه های بهبود را شناسایی کرد.

3. به زنجیره ارزش رقبای خود مراجعه کنید.

تحلیل زنجیره ارزش مزیت رقابتی شما را بهبود می‌بخشد، بنابراین هر کسب‌وکاری که آن را انجام می‌دهد باید آن اطلاعات را نزدیک به صندوق نگه دارد. به احتمال زیاد، تصویر دقیق و دقیقی از فعالیت های اصلی و پشتیبانی رقبای خود نخواهید داشت.

با این وجود، می‌توانید از طریق معیارهای رقابتی – با استفاده از معیارهای مربوطه برای مقایسه شرکت خود با رقبا، مفهومی از زنجیره ارزش همتایان خود در صنعت به دست آورید. این تمرین چند وجهی است و برای سه عملکرد اصلی استفاده می شود:

  • معیارسازی استراتژیک، مقایسه مدل‌ها و استراتژی‌های کسب‌وکار.
  • معیارسازی فرآیند، مقایسه فرآیندهای تجاری و عملیاتی.
  • معیارسازی عملکرد، مقایسه نتایج کسب‌وکار بر اساس مجموعه‌ای از معیارها.

هنگامی که مقوله معیاری را که می‌خواهید دنبال کنید، شناسایی کردید، می‌توانید رقبای مورد نظر خود را انتخاب کنید. سپس، معیارهایی را انتخاب می‌کنید که بتوانید به‌طور واقع‌بینانه داده‌ها را جمع‌آوری کنید و از منابعی استفاده کنید که تحقیقات مربوطه را فعال می‌کنند.

4. درک پایگاه مشتری خود از ارزش را درک کنید.

همیشه حق با مشتری است. بنابراین هر چقدر که مشتریان شما محصول یا خدمات شما را ارزشمند بدانند، دقیقاً چقدر ارزشمند است. درک مشتری ممکن است مهم‌ترین عامل در چارچوب‌بندی مزیت رقابتی شما باشد، بنابراین باید نبض آن را داشته باشید.

نظرسنجی‌های مشتریان، بررسی هر یک از آنها و انجام هر کاری که به درک بازار هدف شما از شما منجر شود، برای انجام یک تحلیل زنجیره ارزش کاملاً تحقق یافته، محوری هستند.

5. شناسایی فرصت ها برای به دست آوردن مزیت رقابتی.

هنگامی که تجزیه و تحلیل زنجیره ارزش کامل شد، ذینفعان اصلی در کسب و کار می‌توانند نمای کلی از جایی که کسب‌وکار در حال پیشرفت است و جایی که می‌توان به صورت عملیاتی بهبودهایی انجام داد را مشاهده کرد.

با بهبودهایی شروع کنید که تغییرات جزئی دارند و نتایج بسیار تاثیرگذاری را ارائه می دهند. پس از شناسایی بردهای آسان، شما و تیمتان می‌توانید با چالش‌های بزرگ‌تری که ممکن است مانع کارآمدی شوند، مقابله کنید.

تحلیل زنجیره ارزش به کسب‌وکارها ایده روشنی درباره نحوه تنظیم اقدامات و فرآیندهای خود برای ارائه بیشترین ارزش به بازار هدف و افزایش حاشیه سود برای شرکت می‌دهد.

هنوز مطمئن نیستید که چگونه کار می کند؟ بیایید به یک مثال نگاهی بیندازیم.

مثال تجزیه و تحلیل زنجیره ارزش

تکمیل تجزیه و تحلیل زنجیره ارزش به کسب و کارها امکان می دهد فعالیت های خود را بررسی کرده و فرصت های رقابتی را بیابند.

به عنوان مثال، مأموریت مک دونالد این است که اقلام غذایی با قیمت پایین را به مشتریان ارائه دهد. این تجزیه و تحلیل به مک‌دونالد کمک می‌کند تا زمینه‌های بهبود و فعالیت‌هایی را که به محصولات و خدمات آن‌ها ارزش می‌افزاید، شناسایی کند.

در زیر نمونه ای از تجزیه و تحلیل زنجیره ارزش برای مک دونالد و استراتژی رهبری هزینه آن آمده است.

value-chain-analysis_5

فعالیت های اولیه

  • تدارکات ورودی: مک‌دونالد تامین‌کنندگان از پیش انتخاب شده و کم‌هزینه‌ای را برای مواد خام برای اقلام غذایی و نوشیدنی خود دارد. منبع تامین کنندگان< /a> برای مواردی مانند سبزیجات، گوشت و قهوه.
  • عملیات: کسب‌وکار یک حق امتیاز است و هر مکان مک‌دونالد متعلق به صاحب امتیاز است. بیش از 39000 مکان مک دونالد در سراسر جهان.
  • تدارکات برون مرزی: مک دونالد به جای رستوران‌های رسمی و نشسته، رستوران‌هایی دارد که تمرکزشان بر خدمات پیش‌فروش، سلف‌سرویس و خدمات رانندگی است.
  • بازاریابی و فروش: استراتژی‌های بازاریابی آن بر رسانه‌ها و تبلیغات چاپی، از جمله پست‌های رسانه‌های اجتماعی، تبلیغات مجلات، بیلبوردها و موارد دیگر تمرکز دارد.
  • خدمات: مک دونالد برای دستیابی به خدمات مشتری با کیفیت بالا تلاش می کند. به هزاران کارمند خود آموزش های عمیق و مزایایی ارائه می دهد تا بتوانند به بهترین شکل به مشتریان خود کمک کنند.

فعالیت‌های پشتیبانی

  • زیرساخت شرکت: شرکت مک دونالد دارای مدیران C-suite و رئیسان منطقه است که بر عملیات شرکت در مناطق مختلف نظارت می‌کنند و یک مشاور عمومی بر امور حقوقی نظارت می‌کند.
  • مدیریت منابع انسانی: یک صفحه شغلی را حفظ می کند. جایی که جویندگان کار می توانند برای هر دو نقش شرکتی و رستورانی درخواست دهند. نرخ های ساعتی و حقوقی پرداخت می کند و برنامه کمک شهریه خود را برای جذب استعدادها ترویج می کند.
  • توسعه فناوری: رستوران روی کیوسک های لمسی سرمایه گذاری کرده است تا سفارش را تسهیل کند و کارایی عملیاتی را افزایش دهد.
  • تدارکات: شرکت از Jaggaer، یک شرکت تدارکات دیجیتال، برای برقراری روابط با تامین کنندگان کلیدی در سراسر مناطق مختلف جهان استفاده می کند.

الگوهای تجزیه و تحلیل زنجیره ارزش

در اینجا چند الگوی تحلیل زنجیره ارزش وجود دارد که به شما کمک می کند الگوی خود را توسعه دهید.

1. الگوی تحلیل زنجیره ارزش HubSpot

HubSpot Value Chain Analysis Template

این نسخه تعاملی تحلیل زنجیره ارزش پورتر که از طریق Google Sheets و اسلایدهای Google در دسترس است، می‌تواند برای ترسیم زنجیره ارزش شرکت شما سفارشی شود. نسخه رایگان خود را دریافت کنید.

2. مدل تحلیل زنجیره ارزش پورتر

این الگوی تحلیل زنجیره ارزش پورتر یک نمای کلی از فعالیت های تجاری ارائه می دهد.

3. قالب برای حاشیه سود هزینه

اگر در حال تجزیه و تحلیل هزینه در مقابل حاشیه سود مورد انتظار از فعالیت های اصلی و پشتیبانی خود هستید، این الگو برای شما مناسب است.

4. الگو برای مؤسسات آموزشی

این مدل به جای تجزیه و تحلیل فعالیت‌هایی که برای ایجاد یک محصول یا خدمات انجام می‌شود، به زنجیره ارزش درگیر در توسعه تحقیقات دانشگاهی می‌پردازد.

5. الگوی محصولات

از این الگو برای تجزیه و تحلیل فعالیت‌هایی که برای ایجاد یک محصول از مواد خام تا محصول نهایی لازم است استفاده کنید.

6. الگوی خریدهای مالی

آیا اخیراً کسب‌وکار دیگری را خریداری کرده‌اید یا با آن ادغام شده‌اید؟ اگر چنین است، از این الگو برای تجزیه و تحلیل مراحل در انتقال استفاده کنید.

کسب و کار خود را با تجزیه و تحلیل زنجیره ارزش رشد دهید

تحلیل زنجیره ارزش شما به شما کمک می‌کند تا زمینه‌های بهبود و فعالیت‌هایی را که بیشترین ارزش را برای مشتریان و کسب‌وکارتان به‌عنوان یک کل ارائه می‌کنند، شناسایی کنید. حذف فعالیت های تجاری ناکارآمد تولید را سرعت می بخشد، مزیت رقابتی شما را بهبود می بخشد و حاشیه سود را افزایش می دهد.

یادداشت سردبیر: این پست در ابتدا در نوامبر 2018 منتشر شد و برای جامعیت به‌روزرسانی شده است.

New call-to-action

منبع:hubspot

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا