کسب و کار

راهنمای حسابداری مدیریتی

راهنمای حسابداری مدیریتی

کارآفرینی یک سفر طولانی و هیجان انگیز است. اما اتخاذ تصمیمات درست برای شرکت خود بارها و بارها می تواند چالشی دلهره آور باشد.

Managerial accounting

موفقیت بلند مدت کسب و کار شما به تصمیم گیری آگاهانه شما بستگی دارد. این بدان معناست که نه تنها به روده خود تکیه کنید بلکه همه اهرم هایی را که بر نتایج شما تأثیر می گذارند درک کنید. یکی از بهترین راه‌ها برای انجام این کار، استفاده از حسابداری مدیریتی است.

حسابداری مدیریتی چیست؟

حسابداری مدیریتی فرایند اندازه گیری و تجزیه و تحلیل داده های مالی شرکت شما به منظور اطلاع فرایند تصمیم گیری برای مدیران. همچنین می‌توانید از آن برای پشتیبانی از طیف وسیعی از تصمیم‌های تجاری، از جمله ایجاد بودجه، انتخاب فروشنده، انتخاب محصول، و تعریف استراتژی‌های فروش و بازاریابی استفاده کنید.

ممکن است حسابداری مدیریتی را به عنوان حسابداری مدیریت نیز بشنوید.

حسابداری هزینه در مقابل حسابداری مدیریتی

حسابداری هزینهیک اصطلاح مرتبط دیگر است. این به نوع خاصی از حسابداری مدیریتی اشاره دارد که به شما کمک می کند هزینه کل تولید کسب و کار خود و هزینه تولید هر واحد تمام محصولاتی را که می فروشید محاسبه کنید.

در نتیجه، حسابداری هزینه می تواند به شما کمک کند تا تجزیه و تحلیل سود خط تولید خود را انجام دهید تا ببینید کدام اقلام بیشترین سود را دارند.

انواع روش‌های حسابداری هزینه عبارتند از: 

  • هزینه‌یابی متغیر: استفاده از هزینه‌های واقعی برای تعیین هزینه‌های هر واحد. در هزینه یابی متغیر، هزینه های سربار ثابت برای محاسبه هزینه های محصول استفاده نمی شود.
  • هزینه‌یابی جذبی: یک جایگزین برای هزینه‌یابی متغیر، که در آن هزینه‌های سربار ثابت و متغیر در هزینه‌های محصول لحاظ می‌شوند.
  • هزینه‌یابی مبتنی بر فعالیت: این روش هزینه هر محصول یا خدمات را با جمع کردن هزینه‌های تمام فعالیت‌های تجاری مرتبط، مانند تولید، پردازش سفارش، محاسبه می‌کند. و خدمات مشتری این اغلب دقیق‌ترین روش است، اما پیچیده‌تر و زمان‌برتر است.

حسابداری مالی در مقابل حسابداری مدیریتی

حسابداری مالی عملکرد مالی شرکت شما را برای سهامداران خارجی، مانند سرمایه گذاران، خلاصه و گزارش می کند. در مقابل، شما فقط از حسابداری مدیریتی برای تصمیم گیری داخلی استفاده می کنید.

از آنجایی که اطلاعات حسابداری مالی خارج از کسب و کار گزارش می‌شود، این گزارش‌ها باید از روش‌های استاندارد حسابداری، مانند اصول حسابداری پذیرفته شده عمومی (GAAP). صورتهای مالی متداول شامل ترازنامه، صورت سود و زیان و صورت جریان نقدی است.

حسابداری مدیریتی نیازی به پیروی از استانداردهای گزارشگری از پیش تعریف شده ندارد و می تواند از شرکتی به شرکت دیگر متفاوت باشد.

علاوه بر این، حسابداری مالی معمولاً به عملکرد کل شرکت مربوط می شود، در حالی که گزارش های حسابداری مدیریتی ممکن است تنها به یک بخش یا موضوع واحد بپردازد. می‌توانید گزارش‌هایی را که برای استفاده داخلی تولید می‌کنید، بر اساس مشکل تجاری که می‌خواهید حل کنید، تنظیم کنید.

انواع حسابداری مدیریتی

در اینجا چند نوع تکنیک حسابداری مدیریتی وجود دارد که کسب و کارها برای کمک به حل مشکلات و تصمیم گیری آگاهانه تر از آنها استفاده می کنند.

  • تحلیل حاشیه ای: مقایسه مزایای اضافی یک فعالیت با هزینه آن. این نوع تجزیه و تحلیل اغلب برای بهینه سازی تولید و محاسبه نقطه سر به سر که در آن شروع به کسب سود می کنید استفاده می شود.
  • تحلیل واریانس: مقایسه عملکرد واقعی خود با پیش بینی ها برای تجزیه و تحلیل دقت بودجه شما.
  • تجزیه و تحلیل جریان نقدی: اندازه‌گیری و تجزیه و تحلیل نحوه جریان‌های نقدی در داخل و خارج از کسب‌وکار. اغلب برای بهبود ثبات مالی شرکت شما استفاده می شود.
  • تحلیل محدودیت : گزارش برای شناسایی و رفع تنگناها در کسب و کار به منظور افزایش سودآوری استفاده می شود.
  • نسبت‌های اهرم مالی : محاسبه معیارهایی مانند نسبت بدهی یا نسبت بدهی به حقوق صاحبان سهام برای درک وضعیت مالی شرکت نسبت به بدهی فعلی شما. می توانید از آنها برای ارزیابی ثبات مالی و سطح ریسک مالی خود استفاده کنید.
  • تجزیه و تحلیل گردش موجودی: اندازه گیری و تجزیه و تحلیل مدت زمانی که طول می کشد تا اقلام موجود در موجودی خود را بفروشید تا بتوانید سفارشات موجودی را بهینه کنید و مشکلاتی مانند موجودی بیش از حد را کاهش دهید.< /li>
  • حسابهای دریافتنی ( AR) مدیریت: نظارت، تجزیه و تحلیل، و بهینه‌سازی مدت زمانی که مشتریان برای پرداخت صورت‌حساب‌هایشان طول می‌کشد تا بتوانید نحوه جریان‌های نقدی کارآمد به کسب‌وکارتان را بهبود بخشید.
  • ارزیابی موجودی و هزینه یابی محصول: فرایند اندازه گیری و محاسبه هزینه های مربوط به ساخت یا فروش اقلام به منظور درک بهتر بهای تمام شده کالاهای فروخته شده (COGS) ) و سودآوری محصولات شما.

روشهای اعمال اطلاعات حسابداری مدیریتی

اطلاعاتی که از حسابداری مدیریتی به دست می آورید، کاربردهای گسترده ای در تجارت دارند. چند نمونه از روش های عملی برای اعمال اطلاعات حسابداری مدیریتی شما عبارتند از:

  • مناطق را برای کاهش هزینه ها پیدا کنید
  • راههای افزایش درآمد را شناسایی کنید
  • نظارت و کاهش هزینه های اضافی
  • منابع خود را مؤثرتر تخصیص دهید
  • بودجه خود را بر اساس داده های زمان واقعی تنظیم کنید
  • جریان‌های درآمد را بر اساس سودآوری تنظیم کنید

چگونه حسابداری مدیریتی را شروع کنیم

همانطور که قبلا ذکر شد، حسابداری مدیریت به اندازه حسابداری مالی استاندارد نیست. ممکن است فرآیند و گزارش‌های شما در مقایسه با شرکت دیگری متفاوت به نظر برسند، و دلیل آن این است که آنها متناسب با اهداف و نیازهای شما هستند.

همانطور که گفته شد، چند مرحله کلی وجود دارد که می توانید برای شروع دنبال کنید.

1. اهداف خود را تعریف کنید

آنچه را که می خواهید با حسابداری مدیریتی خود به دست آورید، روشن کنید. بیشتر مشاغل از آن برای کمک به اهداف مستمر مانند افزایش سودآوری و کنترل هزینه ها استفاده می کنند. برای این نوع اهداف، می توانید به طور مداوم از حسابداری مدیریتی برای یادگیری و بهبود استفاده کنید.

همچنین ممکن است تصمیم بگیرید که گزارش‌هایی ایجاد کنید که به شما کمک می‌کند مشکل خاصی را بررسی کنید، مانند افزایش تاخیر در پرداخت‌های فاکتور یا موجودی قدیمی.

2. شاخص های کلیدی عملکرد (KPI)

را شناسایی کنید

تکنیک‌های حسابداری مدیریتی و شاخص‌های کلیدی عملکرد (KPI) را انتخاب کنید که بیشترین ارتباط را با اهداف شما دارند.

توماس ویلالپاندو، یکی از بنیانگذاران شرکت آموزش سگ و بررسی محصول IPet Guides، فهرستی از «حاشیه ناخالص، تحصیل مشتری هزینه (CAC) و بازگشت سرمایه (ROI)” به عنوان نقطه شروع خوبی برای حسابداری مدیریت است.

همچنین ممکن است بخواهید KPIهای خاص صنعت را ردیابی کنید که به شما کمک می کند عملکرد را در مقابل رقبا محک بزنید.

به عنوان مثال، مشاغل تجارت الکترونیک ممکن است میانگین اندازه سفارش و درآمد هر بازدیدکننده را ردیابی کنند، در حالی که یک شرکت تولیدی بیشتر بر بازده دارایی ها (ROA) و اثربخشی کلی تجهیزات تمرکز می کند.

3. داده ها را جمع آوری کنید

وقتی فهمیدید کدام KPI را می‌خواهید ردیابی کنید، شروع به جمع‌آوری داده‌ها کنید. می توانید این کار را به صورت دستی از طریق Excel یا Google Sheets انجام دهید، اما جمع آوری خودکار داده ها می تواند به سرعت بخشیدن به این روند کمک کند. خودکارسازی این مرحله همچنین خطاهای ورود دستی داده ها را کاهش می دهد و اطلاعات دقیق تری را تضمین می کند.

حداقل، می‌خواهید روی یک نرم‌افزار حسابداری قوی سرمایه‌گذاری کنید که شامل گزارش‌دهی، اتوماسیون و ویژگی‌های یکپارچه‌سازی است. نمونه هایی از ارائه دهندگان نرم افزار حسابداری قابل اعتماد با ویژگی های اتوماسیون عبارتند از QuickBooks، FreshBooks، و Oracle NetSuite.

دسترسی به داده‌های درآمد و هزینه‌های آنی می‌تواند به شما کمک کند تا به طور فعال هزینه‌ها را کنترل کنید و از فرصت‌های درآمدی سریع‌تر استفاده کنید.

4. یافته های خود را تجزیه و تحلیل و اعمال کنید

مرحله نهایی شامل تجزیه و تحلیل داده ها برای یافتن بینش عملی برای کسب و کار شما است. در طول این مرحله، جستجوی روندها، نقاط پرت و واریانس مفید است.

در اینجا نمونه‌هایی از نحوه ظاهر شدن این سه مورد در صورت نظارت بر هزینه جذب مشتری (CAC) به عنوان KPI وجود دارد.

  • روند: CAC ماه به ماه X% افزایش یافته است.
  • بیشتر: هزینه های CAC در ماه ژوئن Y% کمتر از میانگین ماهانه معمولی شما بود.
  • واریانس: میانگین CAC شما Z% بیشتر از آنچه پیش‌بینی می‌کردید است.

یک بار دیگر، سرمایه‌گذاری روی فناوری مناسب می‌تواند به ساده‌سازی فرآیند شما کمک کند. پلتفرم‌های دارای ویژگی‌های گزارش داخلی انجام تحلیل روند را آسان‌تر می‌کنند و به سرعت گزارش‌های مالی را برای شما تولید می‌کنند. بررسی کنید.

به داده های دقیق خود نگاه کنید تا علت روند، دورافتادگی یا واریانس را دریابید. به عنوان مثال، واریانس CAC می تواند نتیجه هزینه های تبلیغاتی بالاتر از حد انتظار باشد.

از آنجا، برای کمک به حرکت کسب و کارتان به سمت اهدافتان، اقدام کنید. اگر می‌خواهید هزینه CAC خود را کاهش دهید، می‌توانید به دنبال کانال‌های تبلیغاتی مختلف باشید یا بیشتر روی استراتژی‌های رشد ارگانیک سرمایه‌گذاری کنید، مانند بهینه سازی موتور جستجو (SEO).

حسابداری مدیریتی ممکن است مورد نیاز نباشد، اما این یک راه عالی برای یادگیری واقعی نکات و زوایای کسب و کار شما و ایجاد مزیت رقابتی در مدیریت مالی است.

در پایان روز، موفقیت کسب و کار شما نتیجه انتخاب هایی خواهد بود که در طول مسیر انجام داده اید. با حسابداری مدیریتی، از اطلاعات مالی واقعی شرکت خود برای انتخاب هوشمندانه تر و آگاهانه تر استفاده می کنید که می تواند در طول زمان منجر به رشد بیشتر شود.

Subscribe to The Hustle Newsletter
نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

rel=”_blaopednkener”> /p>

Love

Meh

Hate

منبع:hubspot

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا