کسب و کار

بنیانگذار استارتاپ چیست؟

بنیانگذار استارتاپ چیست؟

هر شرکت جدید به یک موسس نیاز دارد. یک تجارت بدون ایده و ابتکار کسی برای تبدیل یک رویا به واقعیت نمی تواند محقق شود.

woman founder with dollar signs in her eyes

اما در مراحل اولیه یک شرکت، ممکن است در مورد معنای “موسس”، “هم بنیانگذار”، “مدیرعامل” و “عضو موسس” سردرگمی وجود داشته باشد. فراتر از آن، این شرایط همچنین می‌تواند با مقادیر یا انواع مختلف سهام برابر باشد، و تعداد بنیانگذاران استارت‌آپ حتی می‌تواند بر فرصت‌های تامین مالی تاثیر بگذارد.

بنیانگذار استارتاپ در مقابل هم بنیانگذار در مقابل مدیرعامل

بنیانگذار استارتاپ چیست؟

بنیان‌گذار استارت‌آپ به سادگی شخصی است که کسب‌وکاری را راه‌اندازی می‌کند. این شخص ایده‌ای دارد که معتقد است می‌تواند سودآور باشد، بنابراین شرکتی را از پایه می‌سازد تا آن ایده را به واقعیت تبدیل کند.

یک بنیانگذار استارتاپ چیست؟

اگر بیش از یک نفر برای تبدیل یک ایده به یک سرمایه‌گذاری تجاری با یکدیگر همکاری می‌کنند، در این صورت چندین هم‌بنیان‌گذار وجود دارد. این عنوان همچنین می تواند به افرادی داده شود که در مراحل اولیه وارد شرکت می شوند، حتی اگر از همان ابتدا در آنجا نبوده باشند.

بنیانگذار در مقابل مدیرعامل

عنوان موسس دائمی است. زمانی که شخصی به ساخت یک شرکت کمک می کند، اکنون بخشی از تاریخ آن شرکت است، حتی اگر بعداً برای دنبال کردن سرمایه گذاری های دیگر یا بازنشستگی آن را ترک کند. یک بنیانگذار یا هم بنیانگذار آن عنوان را برای مدت نامحدودی حفظ خواهد کرد.

عنوان مدیر عامل کمتر دائمی است. طبق جستجوی اجرایی M&A، مدیران عامل معمولاً حدود 6.9 سال سمت خود را حفظ می کنند. به طور مشابه، PwC دریافت که میانگین دوره تصدی مدیران عامل حدود 5 سال است، در حالی که تنها 19٪ از مدیران عامل در این مطالعه نقش خود را برای بیش از یک دهه حفظ کردند. هنگامی که یک مدیر عامل شرکت می کند، آن عنوان را از دست می دهد.

برای استارت‌آپ‌ها، شخصی اغلب دارای هر دو عنوان موسس و مدیرعامل است. بعداً، بنیانگذار ممکن است تصمیم بگیرد که عقب‌نشینی کند و وقتی شرکت به مرحله‌ای رسید که به یک مدیر مجرب‌تر و با تجربه‌تر نیاز دارد، شخص دیگری را برای تصدی وظایف مدیرعامل استخدام کند.

(در این کلیپ از “Spiraling Up”، بنیانگذار و مدیر عامل G2 گدار به اشتراک می گذارد داستان چگونگی راه اندازی شرکت او برای اولین بار.)

.wistia.com/embed/medias/nlm2c9hpyq/swatch” alt=”” aria-hidden=”true” onload=”this.parentNode.style.opacity=1;”/>

هم بنیانگذار در مقابل عضو بنیانگذار

برخی افرادی که در مراحل اولیه به یک استارتاپ می پیوندند، ممکن است عنوان هم بنیانگذار را دریافت کنند، اما برخی دیگر ممکن است به عنوان یک عضو موسس توصیف شوند. هم بنیانگذاران مسئولیت بیشتری را بر عهده می گیرند و معمولاً درگیر تبدیل ایده به یک سرمایه گذاری تجاری هستند. آنها به راه اندازی کسب و کار کمک می کنند.

اعضای موسس در مراحل اولیه به افزایش آگاهی از برند، توسعه محصولات یا فروش کمک خواهند کرد. اما آنها با ارائه یک ایده یا راه اندازی LLC به شروع کسب و کار کمک نکردند. اعضای موسس کارکنانی هستند که در مراحل اولیه شرکت به آن می‌پیوندند.

جدا از عناوین، بنیانگذاران و اعضای موسس اغلب انواع مختلفی از مزایای مالی دریافت می کنند. بنیانگذاران یا هم بنیانگذاران در ازای تعهد بلندمدت خود به کسب و کار، سهام موسس را دریافت خواهند کرد – سهام عادی که هنگام ایجاد شرکت صادر می شود.

اعضای موسس ممکن است انواع مختلفی از سهام کارکنان را دریافت کنند. کارمندان در مراحل اولیه در نقش های اجرایی ممکن است واحدهای سهام محدود دریافت کنند ، در حالی که سایر اعضای مؤسس که در نقش های اجرایی نیستند، می توانند گزینه های سهام را دریافت کنند.

چگونه تعداد بنیانگذاران بر سرمایه گذاری تأثیر می گذارد

وقتی یک فرد یا تیمی از افراد تصمیم می‌گیرند ایجاد یک استارت‌آپ را دنبال کنند، باید در نظر بگیرند که به چه تعداد از بنیانگذاران نیاز دارند. در حالی که شرکت‌هایی که یک موسس دارند هنوز هم می‌توانند فرصت‌های تامین مالی پیدا کنند، سرمایه‌گذاران معمولا ترجیح می‌دهند از استارت‌آپ‌هایی با دو تا چهار بنیان‌گذار حمایت کنند.

استارت‌آپ‌هایی با چندین هم‌بنیان‌گذار می‌توانند نشان دهند که طیف وسیعی از مهارت‌ها و افراد برای مقابله با مسئولیت‌های راه‌اندازی و اجرای یک کسب‌وکار جدید دارند.

از سوی دیگر، تعداد زیادی از بنیانگذاران می توانند این نگرانی را ایجاد کنند که آشپزهای زیادی در آشپزخانه وجود دارد. با بیش از چهار بنیانگذار، اگر افراد ایده های متفاوتی در مورد نحوه عملکرد شرکت داشته باشند، حرکت سریع می تواند چالش برانگیز باشد.

اگر استارت آپی به دنبال پاداش دادن به کارمندان در مراحل اولیه با نقش بنیانگذار است، ممکن است به جای موسس، عنوان عضو موسس را اعطا کند.

سهام برای بنیانگذاران و هم بنیانگذاران

بسیاری از کارمندان اولیه، هم بنیانگذاران یا غیره، نوعی از حقوق صاحبان سهام را در شرکت دریافت می کنند. سهام استارتاپ ابتدا به طور کامل در اختیار بنیانگذار یا هم بنیانگذاران است (تا زمانی که سرمایه گذاران درگیر شوند).

برای چندین هم بنیانگذار، تیم باید در مورد نحوه توزیع مالکیت تصمیم بگیرد. دو بنیانگذار که با هم شروع کرده اند ممکن است مالکیت را 50٪ و 50٪ تقسیم کنند، در حالی که دو بنیانگذار و یکی دیگر از بنیانگذاران که کمی دیرتر وارد شده اند ممکن است تصمیم بگیرند که 40٪، 40٪ و 20٪ تقسیم شوند.

هنگامی که سرمایه گذاران خارجی درگیر شوند، مالکیت شرکت تغییر خواهد کرد. هر سرمایه گذار درصد مشخصی از حقوق صاحبان سهام را در ازای سرمایه گذاری خود می گیرد.

بنیان‌گذاران و هم‌بنیان‌گذاران باید مزایا و معایب را در ازای سرمایه‌گذاری کنار بگذارند. این به این فرض قدیمی مربوط می شود که شاید بهتر باشد که یک تکه کوچکتر از یک پای بزرگتر داشته باشید تا بیشتر یا همه یک پای کوچکتر.

چگونه بنیانگذاران مناسب را انتخاب کنیم

پیدا کردن هم‌بنیان‌گذار مناسب می‌تواند یک چالش باشد. ایجاد یک کسب و کار یک تعهد بلند مدت است و موانعی در این راه وجود خواهد داشت.

بنیان‌گذاران باید نه تنها در مجموعه مهارت‌هایشان، بلکه در خلق و خوی یکدیگر تعادل برقرار کنند. آنها باید ایده ها و اهداف مشابهی برای کسب و کار داشته باشند و بتوانند به وضوح ارتباط برقرار کنند و در زمان های سخت با هم کار کنند.

در زیر چند نکته برای یافتن بهترین هم‌بنیان‌گذاران برای کسب‌وکارتان آورده شده است.

به دنبال کلیات بگردید

هنگام یافتن هم‌بنیان‌گذاران یا حتی برخی از اولین کارمندان در یک استارت‌آپ، در نظر گرفتن انواع جک از همه حرفه‌ای که تمایل دارند کمی در مورد بسیاری از جنبه‌های مختلف کسب‌وکار بدانند، مفید است.

کسی که مهارت‌های بازاریابی، رسانه‌های اجتماعی، سئو و محتوانویسی دارد، زمانی که تازه شروع به کار کرده‌اید و بودجه لازم برای ایجاد تیم‌های کامل از افراد برای هر فعالیت تجاری را ندارید، می‌تواند ارزشمند باشد.

مؤسس HubSpot دارمش شاه می‌گوید تیم HubSpot در هنگام یافتن آن بر استخدام افراد عمومی تمرکز کرده است. اولین کارمندان یافتن افرادی که در حین کار آماده یادگیری هستند و دست زدن به هر کاری که باید انجام شود نیز برای یک استارتاپ در حال رشد بسیار مهم است.

مجموعه های مهارتی را در نظر بگیرید

در حالی که جستجوی افراد عمومی برای استارت‌آپ‌هایی که به کارمندانی نیاز دارند که از عهده وظایف مختلفی برآیند مفید است، حفظ تعادل بین مجموعه‌های مهارت‌ها همچنان هنگام تطبیق با هم بنیان‌گذاران مهم است.

اگر یکی از بنیان‌گذاران استارت‌آپ مهارت‌های کامپیوتری عالی داشته باشد، یافتن سایر بنیان‌گذارانی که مهارت‌هایی در طراحی، امور مالی یا فروش دارند می‌تواند مفید باشد.

شبکه خود را بررسی کنید

بهترین بنیانگذاران استارتاپ کسانی هستند که همفکر هستند و اهداف مشابهی دارند. شبکه شما احتمالاً مملو از بنیانگذاران احتمالی است، چه یک دوست یا یک همکار سابق.

اگر کسی در شبکه شما در دسترس نیست، می‌توانید برای گسترش دایره خود بیشتر شبکه کنید. در رویدادهای شبکه شرکت کنید، چه در یک کنفرانس، یک گروه شتاب دهنده، یا یک جلسه خاص صنعت.

Dharmesh ShahHubSpot for Startups رویدادهای شبکه ای متعددی در طول سال دارد که می توانید با بنیانگذاران همفکر ملاقات کنید. در اینجا عکسی از رویداد SXSW 2023 (که بحث شهر بود) است.

سکوهای آنلاین را امتحان کنید

همچنین می‌توانید با استفاده از پلتفرم‌های آنلاینی که برای مطابقت با هم بنیان‌گذاران طراحی شده‌اند، همکاران بالقوه پیدا کنید. برخی از ابزارهای آنلاین محبوب برای اتصال بنیانگذاران استارتاپ عبارتند از CoFoundersLab، پلتفرم موسس Y Combinator، رویدادهای شبکه مجازی هم بنیانگذار مؤسسه موسس و Wellfound (AngeList سابق).

خلق و خوی را در ذهن داشته باشید

همانطور که باید بین مجموعه مهارت‌های بنیان‌گذاران تعادل برقرار کنید، به خلق و خوهایی هم نیاز دارید که مکمل یکدیگر باشند. اگر همه بنیانگذاران محتاط و خجالتی باشند، شرکت در جلسات مسابقه یا نمایش محصولات در نمایشگاه های تجاری ممکن است به اندازه ای که یک هم بنیانگذار برونگرا و کاریزماتیک در تیم دارید موفق نباشد.

هم تیمی های خودکفا پیدا کنید

در مراحل اولیه یک شرکت، یک بنیانگذار استارت آپ ممکن است توانایی هدایت سایر هم بنیانگذاران یا کارمندان را در تمام وظایف خود نداشته باشد. اعضای تیم باید بتوانند به طور مستقل کار کنند و از تصمیم‌گیری و یادگیری مهارت‌های جدید نترسند به جای اینکه دائماً برای کمک بررسی کنند.

شفاف باشید

در نهایت، کلید هر مشارکت خوب، شفافیت است. هم بنیانگذاران باید ارتباطات باز، صادق و شفاف در مورد هر چیزی که در شرکت می گذرد باشند.

از موفقیت‌ها گرفته تا چالش‌ها و نگرانی‌ها، بنیان‌گذاران استارت‌آپ باید به دنبال شرکای باشند که مایل به برقراری ارتباط و همکاری با یکدیگر برای پیشبرد کسب‌وکار باشند.

بنیانگذار استارت‌آپ میراثی به جا می‌گذارد. نام آنها برای همیشه با تجارت همراه خواهد بود، حتی اگر در آینده شرکت را ترک کنند. دقت در انتخاب مورد مناسب به شما کمک می کند تا شرکت شما را برای موفقیت بلندمدت آماده کنید.

HubSpot for Startups SXSW part

منبع:hubspot

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا