خودرو

بزرگراه های هوشمند – چقدر ایمن هستند و چرا وجود دارند؟

بزرگراه های هوشمند – چقدر ایمن هستند و چرا وجود دارند؟

معرفی بزرگراه های موسوم به هوشمند در انگلستان جنجال به پا کرده و منجر به لغو برنامه های معرفی بیشتر توسط دولت شده است. چرا این اتفاق افتاده است و مزایا و معایب آنها چیست؟

خواب دیدی تعبیرش رو نمی دونی کلیک کن

اولین بزرگراه هوشمند بریتانیا در سال 2006 ظاهر شد. امروزه حدود 375 مایل بزرگراه هوشمند وجود دارد، اما فعالان در مورد ایمنی آنها نگرانی های جدی را مطرح کرده اند و در نتیجه دولت اعلام کرده است که تمام برنامه های آینده را برای ساختن بیشتر از آن کنار گذاشته است. آنها.

اخبار روز فناوری رو اینجا ببین

امثال AA و برنامه تلویزیونی بی بی سی، پانوراما، بر خطرات ایمنی جدی مرتبط با بزرگراه های هوشمند تمرکز کرده اند. این به دنبال تصادفات شدید و مرگبار مربوط به وسایل نقلیه ای است که در خط داخلی یک بزرگراه هوشمند خراب شده اند و قادر به رسیدن به مناطق پناهگاه اضطراری نیستند.

در آوریل 2023، وزارت حمل و نقل اعلام کرد که 900 میلیون پوند اضافی برای بهبود ایمنی بیشتر در نظر گرفته شده است. به عنوان بخشی از این بهبودها، اوایل این ماه اعلام شد که 52 منطقه پناهگاه اضطراری اضافی در بزرگراه های هوشمند جنوب شرقی از جمله M25، M3، M4، M20 در حال نصب هستند. و M27. در طول عملیات جاده‌ای، خطوط بسته خواهد شد و احتمالاً باعث تأخیر در ترافیک می‌شود.

نزدیک به نیمی (24) از مناطق اضافی پناهگاه اضطراری در M25 هستند، که 15 مورد از آنها بین J23 در هرتفوردشایر و J27 در اسکس و 9 مورد در کنت و ساری بین تقاطع M25/M26 (J5) و M25 قرار دارند. تقاطع /M23 (J7). شروع کار از پنجشنبه 25 آوریل 2024 تا اواخر تابستان.

بنابراین، بزرگراه‌های هوشمند دقیقاً چه هستند، چرا وجود دارند، چه تفاوتی با بزرگراه‌های معمولی دارند، و اگر در یکی از آنها خراب شد، چه کاری باید انجام دهید؟

بزرگراه هوشمند چیست

بزرگراه‌های هوشمند دارای فناوری‌های مختلفی هستند که هدف آن کاهش ازدحام بدون نیاز به توسعه یا بازسازی جاده با هزینه‌های زیاد است. بزرگراه‌های هوشمند طول کامل بزرگراه‌های مجزا نیستند، بلکه بخش‌های خاصی از جاده‌های موجود هستند.

همه بزرگراه‌های هوشمند مجموعه سیستم‌های یکسانی ندارند، اما فناوری‌های مشخص شده عبارتند از:

  • محدودیت‌های سرعت متغیر (موجود در همه بزرگراه‌های هوشمند)
  • حسگرهایی که جریان ترافیک را اندازه گیری می کنند و می توانند وسایل نقلیه متوقف شده را شناسایی کنند
  • مسیرهایی که می‌توانند بسته شوند، که با علامت‌های «X» قرمز روی دروازه‌های سقفی مشخص می‌شوند
  • شانه‌های سختی که می‌توانند به خطوط زنده برای ترافیک تبدیل شوند
  • لیزهای پناهگاه اضطراری به جای شانه های سخت
محدودیت های متغیر با دوربین های کنترل سرعت اعمال می شود/شکل>

انواع بزرگراه هوشمند

سه نوع مختلف بزرگراه هوشمند وجود دارد و هر کدام به روشی کمی متفاوت عمل می کنند.

بزرگراه تمام خطوط (ALR)

این نمونه ای از بزرگراه هوشمند تمام خطوط است. به کمبود شانه سخت توجه کنید

همه بزرگراه‌های هوشمند با خطوطی که در حال اجرا هستند، شانه سختی ندارند، با خطی که قبلاً یک شانه سخت بود، برای همیشه به یک خط زنده برای ترافیک تبدیل شده است. خوابیدن پناهگاه اضطراری در فواصل زمانی معین نقشی را که قبلاً شانه سخت ایفا می کرد، ایفا می کند. بزرگراه های هوشمند همه خطوط رایج ترین نوع بزرگراه هوشمند هستند. نمونه‌ای از بزرگراه‌های تمام خطوط، M3، بین تقاطع‌های 2 و 4a است.

بزرگراه شانه سخت پویا

این نوع از بزرگراه‌های هوشمند دارای یک شانه سخت هستند که می‌توان آن‌ها را در صورت سنگین بودن ترافیک و نیاز به ظرفیت جاده‌ای بیشتر، با علائم الکترونیکی جاده به یک خط ترافیک زنده تبدیل کرد. به‌طور پیش‌فرض، هارد شانه یک لاین زنده نیست، و فقط زمانی باید در آن حرکت کرد که علائم نشان می‌دهند که باید باشد. M1 بین اتصالات 10 و 13 دارای یک شانه سخت پویا است.

بزرگراه کنترل شده

بزرگراه‌های کنترل‌شده دارای یک شانه سخت دائمی هستند اما دارای محدودیت‌های سرعت متغیر هستند که بسته به شرایط ترافیکی تنظیم می‌شوند.

سرویسهای سقفی محدودیت سرعت متغیر را در بزرگراههای هوشمند نمایش می دهند

اگرچه در آن زمان به این نام خوانده نمی شد، اولین بخش بزرگراه هوشمند از نظر فنی در سال 1996 بین تقاطع 10 و 15 M25 ظاهر شد، زمانی که حسگرهایی در جاده برای اندازه گیری سطح ترافیک معرفی شدند و الگوریتم ها از این داده ها استفاده کردند. برای تنظیم محدودیت های سرعت متغیر اعمال شده توسط دوربین های سرعت. این نمونه‌ای از یک بزرگراه کنترل‌شده در ربع قرن پیش بود و اکنون نیز یکی از آن باقی مانده است، با این تفاوت که اکنون به تقاطع‌های 10 تا 16 گسترش یافته است، در حالی که سایر بخش‌های M25 نیز بزرگراه‌های کنترل‌شده هستند.

چرا بزرگراه های هوشمند وجود دارند؟

بزرگراه ها امن ترین نوع جاده در بریتانیا هستند. آمارهای دولتی نشان می دهد که در سال 2020 به ازای هر میلیارد مایل طی شده در بزرگراه ها 49 تصادف رخ داده است، اما 350 تصادف – شش برابر بیشتر – به ازای هر میلیارد مایل رانده شده در جاده های A.

ایمنی ذاتی بزرگراه‌ها به این معنی است که رؤسای راه‌ها می‌خواهند مردم از آن‌ها استفاده کنند، اما ازدحام بزرگراه‌ها می‌تواند منجر به انحراف رانندگان به دیگر انواع جاده‌های خطرناک‌تر مانند جاده‌های دوگانه و جاده‌های B شود.

از نظر آماری بسیار ایمن تر از جاده های A

ساخت بزرگراه‌های جدید یا تعریض بزرگراه‌های موجود برای گرفتن ترافیک بیشتر بسیار پرهزینه است و به دلیل وجود جاده‌هایی که از کنار شهرها عبور می‌کنند و ویژگی‌های جغرافیایی مانند تپه‌ها و رودخانه‌ها، اغلب عملی نیست. استفاده از شانه سخت – به طور دائم یا موقت در زمانی که حجم ترافیک زیاد است – ظرفیت اضافی ایجاد می کند در حالی که هزینه آن تقریباً 60٪ کمتر از تعریض بزرگراه است.

ایمنی بزرگراه هوشمند

رانندگان بزرگراه‌ها در طول سال‌ها به داشتن شانه‌های سخت عادت کرده‌اند، و از نظر برداشت رانندگان از خطر می‌تواند تأثیر قابل‌توجهی بر حذف آنها داشته باشد.

به گفته منتقدان، بزرگراه‌های هوشمند خطرناک‌تر از بزرگراه‌های معمولی هستند، در حالی که تعدادی از برخوردهای پرمخاطب در بزرگراه‌های هوشمند خبرساز شده است.

جاده‌ها نیز بهبودهایی دریافت کرده‌اند – اگرچه برخی استدلال کرده‌اند که اینها باید به محض معرفی بزرگراه‌های هوشمند ایجاد می‌شد.

بهبودها عبارتند از:

  • مناطق پناهگاه اضطراری بیشتر، کاهش فاصله بین هر خواب
  • علائم بیشتر، به رانندگان توصیه می کند که قبل از رسیدن به مکان بعدی که می توانند ایمن باشند، چقدر باید طی کنند
  • مناطق پناهگاه اضطراری به رنگ نارنجی رنگ آمیزی شده اند تا بیشتر دیده شوند
  • گسترش سیستم‌هایی که به‌طور خودکار خودروهایی را که در خطوط زنده توقف کرده‌اند شناسایی می‌کنند، افزایش یافته است. این فناوری قرار است تا سپتامبر 2022 در تمام بزرگراه‌های هوشمند با خطوط استاندارد باشد.
  • 96% از دوربین‌های کنترل سرعت بزرگراه‌های هوشمند ارتقا یافته‌اند و به آن‌ها اجازه می‌دهد افرادی را که در خطوط بسته قرمز X در حال رانندگی هستند شناسایی کنند
مناطق پناهگاه اضطراری برای کمک به نارنجی رنگ آمیزی شده اند.

داده‌های تصادفات برای بزرگراه‌های هوشمند مختلط است. آمار دپارتمان حمل و نقل (DfT) نشان می‌دهد که برای مثال، بزرگراه‌های معمولی نسبت به همه انواع بزرگراه‌های هوشمند، نرخ تلفات بیشتری دارند. از سوی دیگر، نسبت تلفات «خفیف» در بزرگراه‌های هوشمند بیشتر از بزرگراه‌های معمولی است.

مجموعه DfT در مورد بزرگراه‌های هوشمند نتیجه‌گیری می‌کند: «به طور کلی، شواهد نشان می‌دهد که از بسیاری جهات، بزرگراه‌های هوشمند به اندازه بزرگراه‌های معمولی ایمن‌تر یا ایمن‌تر هستند، اما نه از هر نظر.»

نحوه رانندگی در بزرگراه هوشمند

اصول اصلی برای رانندگی در یک بزرگراه هوشمند مانند رانندگی در یک بزرگراه معمولی است:

  • از لاین سمت چپ استفاده کنید مگر اینکه در حال سبقت گرفتن هستید یا نیاز به اجازه دادن به ترافیک به جاده دارید
  • نشان دهید تا به سایر رانندگان اطلاع دهید که در حال تغییر مسیر هستید
  • همیشه حواستان به ترافیک اطرافتان باشد، مخصوصاً هنگام تغییر مسیر
  • فقط بر اساس کاری که ماشین جلویی انجام می دهد رانندگی نکنید: به جلوتر در جاده نگاه کنید
  • در حد مجاز رانندگی کنید، در صورت نیاز به ترافیک یا آب و هوا، سرعت خود را کاهش دهید
  • فضای زیادی بین ماشین خود و وسیله نقلیه جلویی بگذارید
  • هر دو ساعت یکبار از رانندگی استراحت کنید.

با وجود این، بزرگراه‌های هوشمند قوانین بیشتری را به همراه دارند:

  • در خطی که X قرمز بالای آن است رانندگی نکنید. این علامت به این معنی است که خط مورد نظر بسته است، احتمالاً به دلیل تصادف یا خرابی وسیله نقلیه. رانندگی در خط قرمز قرمز غیرقانونی است و دوربین ها قانون را اجرا می کنند و رانندگانی که از این علائم پیروی نمی کنند با سه امتیاز جریمه و 100 پوند جریمه مواجه می شوند.
  • به محدودیت‌های سرعت متغیر، که در دروازه‌های سقفی و/یا تابلوهای کنار جاده نشان داده می‌شوند، پایبند باشید
  • از خط سفید ثابت عبور نکنید و روی شانه سخت رانندگی نکنید، مگر اینکه علائم به شما بگوید که این کار را انجام دهید

اگر در یک بزرگراه هوشمند خراب شد چه کاری باید انجام دهید

احتمال خراب شدن در یک بزرگراه بدون شانه سخت ترسناک است، اما تعدادی چیز وجود دارد که باید در مورد این سناریو به خاطر داشت.

اولین مورد این است که خودروها به‌طور خودبه‌خودی از کار نمی‌افتند، و اغلب علائم هشداردهنده (مانند چراغ مدیریت موتور چشمک‌زن، یا کاهش قدرت) را قبل از توقف کار نشان می‌دهند. خودرویی که با سرعت 70 مایل در ساعت حرکت می‌کند، اغلب می‌تواند در صورت از کار افتادن موتور، مسافت قابل‌توجهی را طی کند، که به طور بالقوه به شما امکان می‌دهد در صورت عدم وجود شانه سخت، به یک منطقه پناه ببرید.

نشنال بزرگراه، سازمانی که شبکه بزرگراه‌های بریتانیا را اداره می‌کند، به رانندگان توصیه می‌کند در مواقع اضطراری موارد زیر را انجام دهند:

به چپ بروید، در صورت امکان از تقاطع بعدی خارج شوید یا از بزرگراه به سمت شانه سخت یا نزدیکترین منطقه پناهگاه حرکت کنید. پس از رسیدن، سرنشینان باید خودرو را از سمت سرنشین رها کنند و خود را پشت مانع تصادف و در آستانه قرار بگیرند و به جای جلوتر از آن، پشت خودرو بایستند.

رانندگانی که در یک لاین زنده خراب می‌شوند باید با چراغ‌های خطر و کمربند ایمنی در خودرو بمانند و 999 را شماره‌گیری کنند.

کدام بزرگراه ها بزرگراه هوشمند هستند؟

لیست زیر از نقشه‌ای که توسط بزرگراه‌های ملی در سال 2021 منتشر شد، ترسیم شده است. بخش‌هایی که علامت * دارند در زمان انتشار در دست ساخت بودند.

بزرگراه تمام خطوط

M1 Junction 13 – 16*
M1 Junction 16 – 19
M1 Junction 24 – 25
M1 Junction 28 – 31
M1 Junction 32 – 35a
M1 تقاطع 39 – 42

M3 Junction 2 – 4a
M3 Junction 9 – 14*

M4 Junction 3 – 12*

M5 Junction 4a – 6

M6 Junction 2 – 4
M6 Junction 11a – 13
M6 Junction 13 – 15*
M6 Junction 16 – 19

بخش هایی از M6 تبدیل شده است بزرگراه های هوشمند

M20 Junction 3 – 5

M23 Junction 8 – 10

M25 Junction 5 – 7 (ALR به غرب، کنترل J6-J7 به شرق)
M25 Junction 23 – 27

M27 Junction 4 – 11*

مبادله M40 – M42*

M56 Junction 6 – 8*

M62 Junction 10 – 12
M62 Junction 18 – 20

بزرگراه های شانه سخت پویا

M1 Junction 10 – 13

تقاطع M4 – M5 (M4 Junction 19 – 20 M5 Junction 16 – 17)

M6 Junction 4 – 5
M6 Junction 8 – 10a

M42 Junction 3a – 7

M6 Junction 5 – 8

M62 Junction 25 – 30 دارای ترکیبی از انواع بزرگراه هوشمند است: اتصال 25 تا 26 و اتصال 29 تا 30 به سمت غرب همگی دارای خطوط هستند. اتصال 26 به 28 و اتصال 29 به 30 به شرق، شانه سخت پویا هستند. و تقاطع 28 تا 29 بزرگراه های کنترل شده هستند

بزرگراه های کنترل شده

M1 Junction 6a – 10
M1 Junction 23a – 24
M1 Junction 25 – 28
M1 Junction 31 – 32

M6 Junction 10a – 11a

M20 Junction 5 – 7

M25 Junction 2 – 3
M25 Junction 7 – 10
M25 Junction 10 – 16
M25 Junction 16 – 23
M25 Junction 27 – 30

M42 Junction 7 – 9

M60 Junction 8 – 18

به‌دنبال راهی آسان برای تغییر خودرو هستید؟ سپس Carwow جایی برای رفتن است. می‌توانید ماشین قدیمی‌تان را با قیمتی عالی بفروشید و بهترین معاملات را با نو دریافت کنید. . همه از طریق شبکه فروشندگان مورد اعتماد ما و همه از آسایش خانه شما. برای شروع امروز روی دکمه زیر ضربه بزنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا